Annons
Nyheter

Testlabb för elfordon – då finns Borås på kartan

Sverige ska få en nationell testanläggning för olika former av elfordon, om regeringens satsning går i lås. Borås är en av de orter som kan bli aktuellt för en sådan anläggning.– Borås är ett ställe som finns med på kartan över möjliga orter, säger Henrik Svenningstorp, projektledare på Rise.
Bilindustri • Publicerad 22 maj 2017
Foto: ADAM IHSE / TT
Foto: ADAM IHSE / TT

Att ställa om till en mer eldriven framtid är en av de stora utmaningarna för fordonsindustrin. Regeringen vill se ett bredare samarbete, både mellan olika forskare och mellan de svenska fordonstillverkarna.

– Vi har starka fordonstillverkare i Sverige som är inne i ett teknikskifte, de måste gå över till mycket mer el i framtiden, säger Mikael Damberg.

Annons

– Vi vill göra en nationell satsning ihop med svensk fordonsindustri för elektromobilitet.

Än så länge är satsningen luddig i kanterna. Några pengasummor nämndes till exempel inte när planerna presenterades vid en presskonferens i Göteborg. Forskningsinstitutet Rise får nu i uppdrag att göra en förstudie som ska vara klar i höst, och då titta på finansieringen och var testbädden, som den också kallas, kan placeras.

Henrik Svenningstorp har sitt kontor på AstaZeros anläggning i Hällered och är den på Rise som kommer att vara projektledare för förstudien.

– Lokaliseringen är en av de utmaningar som vi ska reda ut. Borås är ett ställe som finns med på kartan över möjliga orter, säger han.

En annan fråga som Henrik Svenningstorp kommer att brottas med i sin förstudie är vad ett sådan här labb ska innehålla.

– Om industrin visar att de menar allvar är staten också beredd att satsa pengar för att få en sådan här testbädd till stånd, säger Damberg.

Björn Westman, chef för motorutvecklingen hos Scania, är positiv till regeringens utspel. Men det är inte de svenska lastbilstillverkarna som först kommer att dra nytta av det gemensamma forskningsprojektet, påpekar han. Personbilar, som är lättare att ladda snabbt, står längre fram i kön.

– Elektrifieringen av tunga fordon är inte helt mogen ännu. Batterierna är tunga och dyra och kortsiktigt är biobränslen det som har mest positiv effekt och det vi jobbar mest med just nu, säger han.

– Men självklart tycker vi att forskning är väldigt bra.

Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde, tycker att det kan vara bra med ett samlat grepp kring elektrifiering, som väntas få stor samhällsbetydelse i framtiden.

Annons

– Sedan finns det en principfråga i grunden: Hur mycket ska det offentliga stå för? Det är klart att ju mer ansvar det offentliga tar för kostnaderna, desto gladare är de privata företagen, säger han.

Foto: Yvonne Gunneriusson
Foto: Yvonne Gunneriusson
Fakta

Stor industri

Tre företag dominerar fordonsbranschen i Sverige: lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania samt biltillverkaren Volvo Cars. Branschen har också mängder av underleverantörer.

Fordonsindustrin beräknas sysselsätta omkring 120 000 människor i Sverige, inräknat sysselsatta i leverantörsleden, enligt Statistiska centralbyrån.

Håkan RosenqvistSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons