Annons
Nyheter

4 heta restrender

Personligt eller all-inclusive, lågprisflyg eller dyra koncepthotell. Det är motstridiga trender i svenskarnas resande 2008.
Nyheter • Publicerad 16 april 2008
Sheraton Salobre Golf Gran Canaria är ett nytt smakfullt hotell på Gran Canaria.
Sheraton Salobre Golf Gran Canaria är ett nytt smakfullt hotell på Gran Canaria.Foto: Åke E:son Lindmann
Aktiv semester blir allt vanligare, såsom så kallad canyoning i regnskog
Aktiv semester blir allt vanligare, såsom så kallad canyoning i regnskogFoto: Apollos bildarkiv

Svenskar reser allt mer och gillar större personlig frihet i sitt resande. Man vill kunna boka flyg, hotell, hyrbil och sätta ihop sin resa själv via internet – gärna till personliga, oexploaterade resmål som spa-hotell i Tällberg eller småöar i Grekland. Charterbolagen hakar på den individualistiska resetrenden genom att samarbeta med lågprisflyg, hotellåterförsäljare för att kunna skräddarsy rundresor över hela världen.

– Vi har under senare år gått från att vara en charterarrangör till att bli en researrangör. Det är här framtiden ligger, tror vi. De researrangörer som klarar att anpassa sig till resenärernas flexibla behov blir vinnarna, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Annons

Bland reseföretagen är fantasin stor, eller vad sägs om surfveckor på ”girliecamps”, personlig utveckling i Alperna med ”ChaMoi”, akvarellkurser i fjällen, husbilsrundturer i Kroatien eller trekking i Nepal. Ett axplock av nya resor där hobbyer och kurser är i fokus. Vi vill utveckla våra intressen under semestern och få nya vänner.

All-inclusive slår rekord

I motsatt riktning går trenden med att allt fler, framför allt barnfamiljer, gillar att alla måltider och omkostnader på resorten ingår. Cirka 20 procent av försäljningen i år står all-inclusivehotell för hos Apollo, en ökning med 70 procent från 2007. Man vet exakt vad semestern kommer att kosta och har större ekonomisk kontroll. Många trötta och utarbetade föräldrar uppskattar att barnen tas om hand i olika klubbar, medan de själva latar sig vid poolen eller lugnar ner sig på ett yogapass.

Ryanair startade trenden och nu finns även Easyjet, Sterling, Fly nordic, Germanwings och flera andra. Billiga flygresor är en demokratisk revolution för vårt resande och en mara för miljön, då det konkurrerat ut tåget på flera sträckor. Spontanresande och sena bokningar ökar. Allt fler har råd att göra långweekendturer i Europa, även till mindre kända orter som Bratislava, Salzburg och Trapani. Flera lågprisflyg ökade sina passagerarantal med 20–30 procent under 2007. Utvecklingen ser ut att fortsätta, speciellt om flyget slipper bränsleskatt i år, något som regeringen utreder.

Boendet viktigare

Istället för att spendera pengar på flyget satsar vi allt mer pengar på bra boende under semestern. En tydlig trend, inte minst hos charterbolagen, är att hotellet har blivit viktigare än själva resmålet för allt fler.

Familje-, design-, spa- och lyxhotell ökar snabbt. Snart är varannan bokning med de stora charterbolagen till ett ”koncepthotell”, som exempelvis Vings nya hotellkedja Sunprime, som är utformade som eleganta semesteranläggningar för vuxna utan barn.

Solresor understryker specialhotellens ökade betydelse:

–? Med vårt nya ”Eden Lifestyle” fokuserar vi på hotellanläggningar för resenärer med barn. Med svenska TV-kanaler och barnpassning på kvällarna, ska livet göras lite enklare för föräldrarna, berättar Solresors informationschef Pauline Berndtsson.

Andreas Strömberg

Annons

TT Spektra

Andra starka restrender 2008

Nära resmål. Allt fler klimatmedvetna semestrar på nära håll och tar tåget dit. Vi hyr stugor på vackra ställen i Sverige, tar in på ett hotell vid en golfbana och tar tåget till fjällen. I sommar finns till och med charterresor till stranden i Jurmala i Lettland.

Internet. Allt fler söker information och bokar på internet. Lågprisflyg, hotell, hyrbilar, ja nästan allt går att fixa via nätet. Tryckta kataloger håller på att sluta tillverkas. 80–90 procent av charterresenärerna besöker internetsidor före avresan vilket är dubbelt så många som för fem år sedan.

Kryssningar. En av de snabbast växande resformerna. Aldrig har det byggts så mycket kryssningsfartyg som nu. Arrangören Globetrotter ser en försäljningsökning på 40 procent för kryssningar i år. Medelåldern bland resenärerna sjunker och nu åker allt fler familjer på kryssningsfartyg.

Lyx. Vi lever i en av historiens rikaste epoker. Många unnar sig lyx. Det byggs som aldrig förr i svenska fjällen: gourmetkrogar, spa-anläggningar, hi-tech stugor med skinnfällar och jacuzzis. Ishotellet i Jukkasjärvi bygger ut för 100 miljoner. Stockholm har precis byggt klart sitt största lyxhotell. Allt fler reser till långväga lyxdestinationer.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons