Annons
Nyheter

Vid konstens sista frontlinje

Hur utmanar man konstpubliken numera? Särskilt enkelt är det inte.
Nyheter • Publicerad 23 juli 2008

Att som Robert Rauschenberg sätta ett gammalt bildäck runt en uppstoppad get var måhända upprörande på 50-talet. Idag ses det väl snarare som gulligt.

Bildskaparen Andres Serrano kan fortfarande knepen att väcka känslostormar, exempelvis med det berömda verket Piss Christ där han sänkte ned ett krucifix i sin egen urin. Fast det var främst kristna grupper som tog anstöt och vädrade protester den gången. Vi inom den insnöade kulturmaffian har däremot blivit ett sådant härdat släkte att snart sagt allt kan passera med en lätt blasé och välvillig nickning. Erigerade penisar, blodiga köttslamsor, guldfiskar i mixer, söndersågade dalahästar – you name it.

Annons

Been there, done that, bought the T-shirt.

Det ska vara fan att försöka göra provocerande konst på 2000-talet. Finns det längre några gränser kvar att utmana?

Jodå. I alla fall om man får tro den danske konstnären Erik Styrbjörn Pedersen. Nyligen läste jag om honom i Svenska Dagbladet. Pedersen hävdar en smula otippat att konstens sista tabu är arbetaren. Mer politiskt inkorrekt än att skildra knegare vid fabrikernas löpande band kan man inte bli. Det skulle nämligen vara liktydigt med att motbevisa etablissemangets heliga dogm om att vi lämnat industrialismens traditionella klassamhälle bakom oss och istället vandrat den ljusa vägen in i kunskaps- och informationsepoken.

Stämmer Pedersen tes? Jag ställer mig först tvivlande. Men erinrar mig sedan en omskriven utställning som Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek i Stockholm hade förra året.

Under temat ”Den hemlösa konsten” ville man uppmärksamma hur arbetarrörelsens konstsamlingar som tidigare funnits i Folkets hus och andra möteslokaler tenderat att skingras för vinden. Målningar med arbetarmotiv plockas ned, slumpas bort på auktioner, göms undan i källare eller förpassas till soptunnan.

– Vi skäms för våra bilder och för det som på något sätt uttrycker våra idéer, suckade IF Metalls kulturansvarige Kjersti Bosdotter i LO-tidningen.

Vad ska man dra för slutsats? Att våra mest kontroversiella konstnärer år 2008 heter Albin Amelin och Sven X:et Erixson?

Bli inte förvånad om de snart gör storstilad comeback med retsamma retrospektiver på ett hippt galleri nära dig!

Christian Dahlgren
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons