Annons
Nyheter

Vampyr som biter stort

Det krävs ett visst mod för att ge sig ut och jaga i mörkret. Kanske ensam följa med en okänd varelse, alltid starkare än du själv. Och du har läst i tidningarna om hur hans sort kan skada eller döda din sort...
Nyheter • Publicerad 10 december 2008

En vanlig kväll i krogdjungeln för en tonårstjej? Eller kärnan, drivkraften, bakom vampyrromanen Twilight? Ett fenomen som kan liknas vid Harry Potter i magnitud ( fast det ären bit kvar till Potters 400 miljoner i upplaga.)

På bara tre år har 35-åriga Stephenie Meyer gett ut fyra böcker: Twilight (2005) New Moon, Eclips och Breaking Dawn (2008). De har sålt 25 miljoner ex på 37 språk. Nästa år kommer The Twilight Saga: The Official Guide.

Annons

När filmen Twilight hade premiär i höstas var förhandsintresset så stort att den spelade in 70 miljoner dollar första helgen i USA. Det var tre gånger så mycket som förra rekordhållaren sopade in: Quantum of Solace med James Bond. Soundtracket till filmen gick rakt in som etta på topplistan innan filmen släpptes.

Nu är andra Twilight-filmen på väg. Filmmakarna har så bråttom att de inte hinner vänta på samma regissör, Catherine Hardwicke, utan fixar fram en ny.

För Twilight är rykande het.

Frågan är varför.

Handlingen i Twilight är enkel. 17-åriga Bella blir kär i skolkamraten Edward och räknar kvickt ut att han är vampyr.

Bortsett från det är han den klassiska drömprinsen. Twilights biopublik består till en fjärdedel av killar och mansbilden i Twilight lär inte hota deras egon. Edward har totalt överläge. Vacker, muskulös, rik. En modern vampyr med cd-skivor, sportbil, två läkarutbildningar och 107 år på nacken. Han dricker bara djurblod och kan läsa tankarna på alla utom på Bella.

Handlingen? Den drivs framåt av att Bella är hotad och Edward beskyddar Bella. Mot honom själv ( han är hela tiden grymt sugen på att ta sig ett bett). Mot en spårarvampyr. Mot hans egen familj. Mot hennes fars vrede. Det är alltid någon ute efter Bella. Hennes bästa manliga vän Jacob visar sig vara en varulv. Till och med italienska vampyrer lovar att komma över och döda henne.

Bella vill inget hellre än att bli vampyr hon också. Bli jämställd.Hon tjatar hela tiden på Edward om att han ska bita henne så hon kan få styrka och evigt liv, men han fegar mot.

I övrigt får man inte veta mycket om hennes omgivning. Twilight-serien hänger inte upp sig på småsaker som miljöbeskrivningar eller vackert formulerade fraser. Böckerna är Bellas ständiga inre monolog. Utan litterära kvaliteter . Men som i deckare eller Harry Potter drivs man framåt av frågan: ska hon/han överleva? Liv eller död?

Är det vampyrtemat som fungerar? Vampyrmyten har hängt kvar sedan antiken. Men vampyrernas symbolvärde har förändrats., Dracula blev en sexsymbol på film. Han dödade blint, men Anne Rice sålde miljontals böcker på 90-talet om vampyren Lestat En vampyrs dagbok. Lestat hade moral: dödade bara onda människor.

Annons

I John Ajvide Lindqvists bestseller Låt den rätte komma in är den manliga vampyren kastrerad, ömklig, luktar illa och försöker köpa sig blod. Svensk realism?

När det gäller Twilight hakar många kritiker på den sexuella symboliken och pratar om ”tant-snusk för fjortisar” eller ”blodsugandet är en skrattretande metafor för kåthet tonåringar emellan”. Tidskriften Publishers Weekly beskrev Edwards kamp som en metafor för tonårstidens sexuella frustration.

För något sex blir det inte mellan Edward och Bella (inte i de första tre böckerna) . Han är iskall rent fysiskt, tillbringar visserligen nätterna i hennes säng, men själva bettet - vägrar han utdela förrän de gift sig.

Där kan man undra: är det för att Meyer är mormon? Är det en sexfientlig trend vi importerar från USA , där ju regimen Bush vägrat ge stöd till u-landsprojekt som gör propaganda för preventivmedel?

Eller är det den kvinnliga övergångsriten som böckerna sätter fingret på? Kvinnlighetsprovet när du ska våga lämna ut dig?

Det finns gott om filmer som visar manlighetsprov: män i krig, män som presterar i idrott, män som attackerar Dödsstjärnan i ett Star Wars. Men få böcker eller filmer om unga kvinnors rädsla och mod. Däremot gott om skildringar i pressen av mord, misshandel och våldtäkt. På kvinnor.

”Balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara” . Så beskriver SF Twilight-filmen. Och tja- är det inte så det kan kännas , innan du vet vem det var som du bjöd med dig hem i mörkret?

Inger Melin

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons