Annons
Nyheter

Ursnyggt men rätt ointressant

Det börjar i Sverige, vid en liten stuga i Dalarna, mitt under kallaste vargavintern.
Nyheter • Publicerad 9 september 2010

Här befinner sig två personer, en okänd kvinnlig skönhet och en amerikan vid namn Jack (spelad av den betydligt kändare manliga skönheten George Clooney), i en intim situation.

Minuten senare är kvinnan död och Jack, som visar sig vara en livskrisande lönnmördare, jagas av mystiska svenska(!) torpeder. Han tvingas fly landet och hamnar i en pittoresk stad på den italienska landsbygden, där han börjar dejta en lokal prostituerad och bidar sin tid inför vad han själv hävdar skall bli hans sista uppdrag.

Annons

En välmejslad huvudrollsfigur som dödar skurkar, färdas till exotiska platser och lägrar skönheter låter kanske som hämtat ur en Bond-film, men The American är så långt ifrån utåtriktad action man kan komma. Med sitt långsamma tempo, oblyga nakenscener och dialogfria tagningar siktar pretentionerna snarare på europeisk art house, och har även hämtat viss inspiration från västerngenren.

Det urblekta fotot, ämnat att spegla filmens emotionella ton, är genomgående ursnyggt. Fattas bara annat när regissören är Anton Corbijn, legendarisk stillbildsfotograf som långfilmsdebuterade med dramabiografin Control (2007) och nu gjort en introvert thriller efter Martin Booths roman A Very Private Gentleman. Han vet att komponera och utnyttja en bra bild.

Vad han däremot inte lyckas lika bra med är att ladda alla dessa tjusiga bilder med nerv. En stor del av filmen går ut på att visa Jacks tålmodiga, själsrenande hantverksarbete när han skruvar i skruvar, borrar små hål och kastar långa blickar på olika redskap, vilket är ungefär lika spännande som det låter. Clooney gör en tacksamt nedtonad rolltolkning, och må vara lika bildskön som de dramatiska italienska omgivningarna, men här besitter han inte de tillräckliga medlen för att återskapa ett ordlöst, existentiellt sammanbrott.

Och att följa en persons inre resa blir snabbt ointressant, för att inte säga rent tråkigt, om varken regissör eller skådespelare lyckas förmedla dessa känslor på vita duken.

Mats T Olsson

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons