Sex band på fem timmar

Medverkande: Hill Blues Unit, Little Big Band, Trio Compact, King Biscuit Blues Time, Trio Gordon, Blue Rockets
Publik: 140
Nyheter • Publicerad 10 september 2010

Sex band på fem timmar, så varvade Cookin' jazz och blues på två scener i höststarten i nya lokalen Viva på Sandgärdsgatan. Och vilken rikedom stan numera kan ställa upp, särskilt inom jazzen.

Örjan Hills sextett Blues Unit jazzade rasande elegant till en 50-talsrepertoar från stride, r'n'b till Sam Cooke-soul. Christer Svenssons melodiska gitarrsolo skapade ståpäls. Mattias Engströms fyrmannatrio lät sin klassiska hårdbop växa till alltmer fantasifull och poetisk nutidsmusik. Men överraskningen blev musikhögskoletrion Gordon i sagolikt tätt samspel mellan en melodisk elgitarr – från spännande Schubert-melos till Elvis – och bas och trummor balanserande som på lina. Jazzen kom kanske på undantag, men jag har sällan hört nån mera lovande nydaning sen Modern Jazz Quartet stöpte om Bachs Brandenburgare. Detta var trions andra konsert nånsin. Vilket fynd!

Bluesen väckte dock några frågetecken. Little Big Bands friska improviserade blues led av att keyboarden kom på undantag i klangbilden. Fräna Göteborgsbandet King Biscuit Blues Time drabbades av att sångmikrofonen kom bort i delar av lokalen, och först slutakten, Blue Rockets, svängde loss så det var en fröjd åt det i sina välspelade B B King- och Howlin' Wolf-klassiker.

Men lokalen lovade gott när man väl kommer till rätta med ljudbalansen.

Rolf Haglund