Annons
Nyheter

Så länge vi rör oss finns det hopp

Inte heller konsten mäktar med att spränga några givna gränser, men genom anhopningen av fragment från det verkliga kan den i bästa fall maximera vår upplevelse av tillvaron, om än inom snävt tilltagna ramar.
Nyheter • Publicerad 9 september 2010

Ingen annan konstart illustrerar detta synsätt bättre än dansen. Genom sin kroppsliga påtaglighet och ordlösa uttryckskraft tangerar den varats egen förefintlighet.

Det är inte alltid en föreställning stimulerar till så pass högtravande reflektioner, men koreografen Camilla Ekelöfs ”Move 2” är ett verk med utomordentligt stor laddning och spännvidd.

Annons

Till att börja med gäller det förstås numerären: en tolvhövdad besättning, varav hälften från Västsverige, hälften från Tanzania. Eftersom inte utrymmet på scenen medger total massverkan, går det givetvis att ha synpunkter på överdådet, exempelvis när kompetenta dansare periodvis reduceras till mobila ljussättare.

Fast det kan också ses som en tillgång, för gruppens skulpturala poserande bidrar starkt till helhetsintrycket. När kollegor utför hisnande duetter eller krävande soloakter visar de övriga ett sådant aktivt intresse att det skärper fokuseringen även hos publiken, vilket förklarar att intensiteten i lokalen ständigt ökar.

Även om koreografin domineras av uttryck för bejakelse, humoristiska möten och extatisk utlevelse, kunde inte ramen vara mörkare. ”Move 2” börjar och slutar med ett skärande mollkaos, ett enerverande knaster, vilket manar fram bilden av ett läckande timglas, oförmöget att mäta mänsklighetens ödesminuter.

Även under föreställningens gång förekommer referenser till sådana stämningar, tecken på förlamning då dansarna lyfter blicken mot hotfulla skyar. Men istället för att paralyseras av pessimism exploderar de i en sprakande förevisning av rikt varierade livsformer, vilka får en global prägel då stilelement lånas från en rad olika håll – det strängt skolade blandas med former från det kommersiella utbudet, samt från uråldriga afrikanska källor.

De rytmiska festligheterna förstärks av att kompositörerna framför sin musik live på scenen; europeisk konst- och popmusik befruktas av mullrande influenser från Dar es Salaam.

Slutsatsen måste bli, att så länge människan förmår att producera rörelseenergi, finns det hopp om att växlingen av positioner ska påverka universella krafter att verka i nya riktningar. ”Move 2” vill vara en estetisk besvärjelse som ger färg åt och rubbar fixerade åskådningar.

Peter Grönborg

Dans: MOVE 2

Koncept, koreografi: Camilla Ekelöf

Medverkande: tolv dansare, varav sex från Tanzania

Musik, komposition: Tomas Elfstadius, Fujo Makaranga

Scen: Regionteater Väst, Borås

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons