Jazz i världsklass på Cookin’

Världsklass är ett stort ord, men det kan användas om torsdagens konsert på Cookin’.
Nyheter • Publicerad 20 oktober 2010

Förbandet Nelumbo från jazzfolkhögskolan Skurup tog oss med in i den nya nu-jazzvärlden, och vad Peter Jansons trio, med fenomenen Tommy Kotter, piano, Anders Kjellberg, trummor, och Peter själv som oförliknelig basist, presterade, det var rent guld värt.

Nelumbo står för lotusblomman, med rötter i dyn och blommande med himlens ljus. Ingen dålig symbol för något nytt. Och ny var sextettens musik, först med en tonbröt av vildaste frijazzart. Men kaos framstod snart högst strukturerat med minimalistiska melodifraser som öppnade sig till ett slags samfällt gnol, allt vackrare, inte långt borta från vad Don Cherry en gång gjorde, och Björn Sjölins saxspel hade lite av den ruffiga skönheten hos Albert Ayler. Detta medan rytmiken intensifierades så att man egentligen behövt ett par extra ben för att stampa med i alla motrytmerna.

Peter Jansons trio presterade årets konsert i stan, tyvärr inför bara 35-talet besökare. Bara att få höra en helkväll med Tommy Kotter på pianot är som en dröm. När sedan basfenomenet Peter Janson gång på gång presterade det tekniskt och klangligt inte bara fulländade utan otänkbara, och Anders Kjellberg vid trummorna var lyhörd för varje nyans, då var vi lyckliga.

Cookin' står i ett slags radarkontakt med jazzens mest spännande nyvinningar. Gång på gång möter vi omvälvande ting, denna kväll alltså i världsklass.

Rolf Haglund

Cookin', Divine