Foto som öppnar dörrar för tolkning
Bland fem årliga utställningar på Hasselblads i Göteborg finns ett fast inslag, New Nordic Photography med kandidater till "Victor Fellowship", som ger ännu ett års studier i England. Syftet är att fånga eliten av Nordens nya högskoleutbildade fotografer, alla födda 1971-80.
Årets vinnare blev Preben Holst, Bachelor of Fine Arts vid Konstakademien i Trondheim, som även kan mätas mot en bild av segraren i fjol, Anna Linderstam, skolad i Farnham i England.
Fotoutställningar idag visar enorma bilder med knivskärpa och fin färgåtergivning. Teknisk kvalitet är självklar, och vi kan lugnt försjunka i komposition och särart.
Snart märker vi en tidsanda, ett drag av TV-dokumentär, vilja att skapa mer än bilder, smärta och kritik inför mänskans villkor, beroende av något utanför bilden – ibland i vårt eget öga, ibland med drag av satir eller ironi. Typiskt är att årets pristagare lämnar flest dörrar öppna för tolkning.
Mest övertolkar i Stockholm skolade Aida Chehrehgosha, med föräldrarna som statister i iscensättningar av mordoffer ute i naturen och fall av (sminkad) misshandel.
Nästan lika hårt pressar Annett Reimer, utbildad i Maidstone i England, motiv från mormors lägenhet med en kvinna gömd i mattan. Snarlika i stämning är Annika Behms rumsinteriörer, så uttryckslösa att de känns på ”insidan av en bubbla”. Hon är skolad i Malmö.
Erik Berglin, Jim Lundin, samt Mette Johansen är alla från Göteborgs Fotohögskola.
Erik Berglin låter en stativkamera med 10 sekunders självutlösning sätta gräns då han springer och klättrar i stuprännor eller på väggar. Jim Lundin ger olika vardagsting en känsla av magik genom att återge dem med nattsvart bakgrund. Mette Johansens alla dockskåpsinteriörer med kycklingdockor är dock övertydliga.
Finskan Tuuli-Maria Truhponen ligger nära dokumentären med fyra fotoresor på en oljetanker, tätt följd av Ulla Schildt, skolad i Dublin, med satirer från djurparker och museer.
Prisbilden 2007, Anna Linderstams krypande modell under hennes ”totala kontroll”, möter hos årets man, Preben Holst, frihets- och upptäckarglädje i barndomens skog, med något av en ny tids öppenhet, eftertanke och fördjupning.
Rolf Haglund