Annons

Svenskarna slog pantrekord 2018

I Sverige pantas det som aldrig förr. Under 2018 tryckte svenskarna in över två miljarder burkar och Pet-flaskor i pantmaskinerna.
Det är en historiskt hög siffra, som framför allt beror på att det säljs mer dryck.
Återvinning • Publicerad 5 april 2019
Under 2018 pantades 200 miljoner fler burkar och flaskor än året innan. Pressbild.
Under 2018 pantades 200 miljoner fler burkar och flaskor än året innan. Pressbild.Foto: Christian Ekstrand

Pantsiffrorna, som kommer från företaget Returpack, visar att genomsnittssvensken pantade 201 flaskor och burkar under det gångna året. Det är en markant ökning från 2017 års siffra på 183. Det ökade antalet pantningar hänger samman med att dryckesförsäljningen i Sverige ökade kraftigt under hela 2018.

Ökar men minskar

– Vi ser även den ökade gränshandeln som en förklaring. Det kommer också många nya typer av drycker och det är många som går ned på mindre förpackningar. Sådant påverkar också, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Annons

Antalet pantade burkar ökade under 2018 med 200 miljoner från 2017, men återvinningsprocenten gick ned med 0,4 procentenheter, till 84,8 procent.

– Det är svårt att öka procentuellt när det blir så mycket mer förpackningar i omlopp, säger Katarina Lundell.

Värmland sticker ut

Överlägset bäst på att panta i Sverige är värmlänningarna, som får draghjälp av gränshandeln. I Värmland låg genomsnittet på 378 pantade burkar per person under 2018.

– I de län som gränsar till Norge blir det fler som hjälper till att panta, eftersom de tar med sig panten tillbaka när de ska handla i Sverige nästa gång. Vi ser samma sak på Gotland, att det är fler än de som är skrivna där som hjälper till med att panta, vilket ökar snittet, säger Katarina Lundell.

2018 års pantning motsvarar en energibesparing på cirka 400 miljoner kilowattimmar. Det motsvarar energin som skulle gå åt om alla Sveriges invånare som har en mobiltelefon skulle använda den i 15 år, enligt Returpack.

Marc Skogelin/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons