GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Stora, starka lok ska minska trafikstörningar

Under senare år har tågresenärer i Sverige plågats svårt av störningar i trafiken. Arkivbild.
Under senare år har tågresenärer i Sverige plågats svårt av störningar i trafiken. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT

Ett så kallat röjningslok testas nu i Skåne med syftet att kunna minska störningarna på den totala tågtrafiken när tåg blir stående längs banorna. Loket har kopplingar och kraft nog för att kunna dra alla typer av tåg i Sverige och nästa år ska totalt 15 sådana lok placeras ut på strategiska platser i Sverige.

Trafikverket fick 2017 i uppdrag av regeringen att effektivisera åtgärderna för evakuering och röjning vid tågstopp. Mellan 2018 och 2020 har 215 miljoner kronor avsatts för att uppnå det.

Cirka 1 000 anställda vid verkets trafikledning och på järnvägsföretagen ska även utbildas för att få samma bild av prioriteringar, beslut och arbetssätt vid trafikstörningar.

Trafikverket föreslår att det i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö ska få ta maximalt en timme innan evakueringen av tågresenärer påbörjas. På stam- och lokalbanorna föreslås det få ta maximalt två timmar.

Läs mer