1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

Efter långdragna förhandlingar är nu EU:s medlemsländer, EU-parlamentet och kommissionen slutgiltigt överens om nya regler för lastbilstrafiken.
Johan Danielsson, EU-parlamentsledamot. Arkivbild.
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Nya regler för lastbilstrafiken i EU har förhandlats fram efter flera års diskussioner. Arkivbild.
Foto: Terje Bendiksby

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

– Det här är ett mycket stort genombrott. Lastbilschaufförer ska inte behöva sova i sina hytter. De som kör på svenska vägar ska omfattas av svenska villkor, säger statsminister Stefan Löfven (S) till reportrar vid EU-toppmötet.

Rickard Gregö, vd på Åkeriföretagen gläds också över gemensamma regler.

Han berättar att de länge drivit på för att få likadana regler för lastbilstrafiken i EU, så att kontrollerna underlättas och att konkurrensen blir rättvis. De nya reglerna behandlar vad som gäller då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider samt de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, berättar han.

– Förhoppningsvis blir det nu lättare att göra rätt, säger Rickard Gegö.

Försiktigt positiv

Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet, är försiktigt positiv.

– Det som blivit känt är bra, men vi analyserar förslaget mer i detalj nu, säger han.

Kontroller, och hur det ska säkerställas att reglerna om svenska löner på svenska vägar efterlevs, är alltid problematiska, förklarar han.

– Men det här är ett steg i rätt riktning, säger Tommy Wreeth.

Johan Danielsson (S), svensk EU-parlamentariker som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, är mycket nöjd med resultatet.

– Äntligen får vi nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger han.

Seger för S

Överenskommelsen ligger i linje med det som Socialdemokraterna drivit, enligt Danielsson.

– Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige, säger han, och tillägger:

– På det stora hela är det en jätteseger för oss.

Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna inom 18 månader.

De nya reglerna har stötts och blötts under lång tid och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord har det suckats över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan har det i stället hörts uppmaningar om en fri marknad.

Läs mer

Borås

Träd föll över R40 – mitt i Borås: ”Såg det i slowmotion”

Vittnet Aina Persson: ”Rena turen att vi inte hade superbråttom”

Ulricehamn

Brott: Efterlyst man hittad – anhållen

Mannen misstänks för olaga hot och ofredande.

Borås

Bilförare så full att han lades in för tillnyktring

Polisen fick in samtal från vittnen.

Kind

Crossförare förd till sjukhus

Körde omkull – ambulans och räddningstjänst ryckte ut.

Nyheter

Man knivskuren i centrala Varberg

lera personer ska springande ha lämnat platsen.

Amazons etablering i Sverige

Lokala aktörer om Amazon: ”Ska nog vara orolig – en prispressare”

Nellys vd: ”Kommer förändra hela branschen”