Annons

Konkursvåg i detaljhandeln

Konkurserna fortsätter att hota detaljhandeln. Särskilt tufft är det för små handlare med låg omsättning som inte hängt med i digitaliseringen.
Ekonomi • Publicerad 1 november 2019
Grafik. UC:s konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.
Grafik. UC:s konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.Foto: 

Företagskonkurserna ökade med åtta procent i oktober, jämfört med samma månad i fjol. I detaljhandeln har konkurserna ökat stadigt under hela 2019. I oktober månad ökade konkurserna med tolv procent jämfört med förra året, enligt statistik från UC.

– Det är ett tecken på att branschen genomgår en stor omställning, med lägre marginaler och ökad konkurrens från e-handeln. Det blir svårare att överleva för en liten spelare, säger Richard Damberg.

Annons

En stor del av detaljhandelsbolagen i konkursstatistiken är små företag med låg omsättning, och det är få av dem som har e-handel.

Digitaliseringen avgör

Enligt Emma Hernell, vice vd på HUI Research, beror konkurserna till stor del på att det pågår en strukturomvandling i detaljhandelsbranschen, som blir allt mer digitaliserad.

– Digitaliseringen öppnar för internationell konkurrens så att konsumenter kan handla utanför Sveriges gränser. Dessutom har det kommit ett antal nya företag som är modernare och tillfredsställer det kunden vill ha.

För företagen handlar det om att snabbt anpassa sig till den digitala omställningen.

– Det drabbar olika branscher olika snabbt. Bokhandeln har redan gått igenom detta, nu är det många modeföretag som drabbas av konkurser.

De företag som genomgått en omställning klarar sig, medan andra som har en lägre digitaliseringsgrad är värre ute, menar Emma Hernell.

– Man kan bara titta på de som har en lägre digitaliseringsgrad och förutsätta att samma sak kommer hända dem.

Som exempel tar hon järn och bygghandel, möbel- och heminredning och sporthandel. Inom modehandeln kan mängden konkurser så småningom komma att stabiliseras, enligt Emma Hernell.

– Några får lämna marknaden och andra går det bra för. Det kommer säkert bli en del konsolideringar och uppköp framöver.

Höga hyror

I och med den svaga kronan sjunker också marginalerna för detaljhandeln, som får svårt att föra över de högre inköpspriserna till konsumenten, förklarar Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.

Annons

Därtill kommer dyra kostnader för lokalhyra.

– Hyresnivåerna är alldeles för höga i förhållande till modehandelns fallande omsättning. Då blir det som halmstrået som knäckte åsnans rygg.

Den högsta lönsamheten inom dagens detaljhandel finns inom lågprisbutiker. Det beror till stor del beror på att de har lägre hyror.

– Butiker som exempelvis Dollar Store eller Rusta ligger ofta i lägen utanför stadskärnorna, och många gånger byggs butikslokalerna i egen regi. Det gör att de kan överleva, och dessutom öka sin omsättning.

Fler konkurser att vänta

I bygg- och anläggningsbranschen har konkurserna hittills i år ökat med 3 procent. En kommande lågkonjunktur i kombination med att konsumenter har svårare att ta lån väntas driva upp konkurserna inom segmentet.

– Det är inte bristen på arbetskraft som är problemet, det är snarare efterfrågan som viker. Finns det en osäkerhet gällande huruvida man får behålla jobbet lägger många saker som renoveringar eller egna byggnationer på is.

Inom restaurang- och hotellbranschen har konkurserna ökat med 1 procent, vilket är samma nivå som i fjol. Trots den marginella utvecklingen väntas konkurserna öka mer på sikt, menar Richard Damberg.

UC räknar med att så många som 3,5 procent av alla nystartade restaurangbolag går i konkurs under de första tre åren.

– Det öppnas fortfarande många restauranger och många krögare tänker fortfarande att det är lönsamt att driva restaurang. Men samtidigt har efterfrågan vikit bland konsumenterna, som spenderar mindre pengar på att äta ute.

Fanny Hällegårdh/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons