Annons

Kerstin Lundberg Hahn får Astridpris

Kerstin Lundberg Hahn öppnar dörrar till magiska världar, men ger också sina unga läsare nycklar till att träda in i den egna fantasin.
Nu får hon Astrid Lindgren-priset.
Litteratur • Publicerad 14 november 2019
Författaren Kerstin Lundberg Hahn tar emot årets Astrid Lindgren-pris under Astrid Lindgren-konferensen i Filmhuset på torsdagen.
Författaren Kerstin Lundberg Hahn tar emot årets Astrid Lindgren-pris under Astrid Lindgren-konferensen i Filmhuset på torsdagen.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sedan debuten 2000 med barndeckaren "Kajsa och fågeltjuvarna" (senare återutgiven med titeln "Fågeltjuvarna") har Kerstin Lundberg gett ut ett 40-tal barn- och ungdomsböcker. Med en fäbless för magisk realism rör hon sig mellan genrer, med spänningen som ständig följeslagare.

– Jag vill vara med och öppna den där dörren som nästan är magisk, när man upptäcker vad böcker kan ge. Så jag vill att det ska vara i allt jag skriver, så gripande och spännande att man knappt kan sluta läsa.

Annons

– Och så önskar jag ändå att läsaren ska få med sig någon fundering ut ur boken.

Funderingen måste läsaren själv stå för, menar hon, för "ingen vill ju ha en pekpinne rakt i magen".

– I den mån det finns ett budskap är det läsaren själv som får formulera det.

Astrid Lindgren-priset får hon "för ett högkvalitativt, läsarnära och brett författarskap som sprider berättandets kraft till såväl läsare som förmedlare och som med hög gestaltningsförmåga och originalitet skapar historier om dåtid, nutid och framtid."

– Att få ett pris som bär Astrid Lindgrens namn när man skriver för barn och unga, det känns ju så stort. Hela hennes författarskap har betytt jättemycket för mig.

Möter sina läsare

Hon lyfter fram Astrid Lindgrens bredd, från fantasytemat i "Mio min Mio" till Smålandsskildringarna i "Emil i Lönneberga". Berättelser som Kerstin Lundberg Hahn även i vuxen ålder känner ger henne något.

– Sedan tycker jag hon står för ett engagemang för barn och barns rätt att vara barn, och för berättelsers rätt att vara berättelser snarare än pedagogiska instrument.

Vid sidan av sitt skrivande gör Kerstin Lundberg Hahn författarbesök på skolor och bibliotek. Hon har en bakgrund som lärare och undervisade tidigare vuxna, och berättar att hon därför var nervös första gången hon klev in i ett klassrum fyllt med elvaåringar.

– Men det gick bra och det visade sig att jag har ganska mycket gemensamt med de här elvaåringarna. Jag tycker det är väldigt roligt att träffa mina läsare och jag behöver träffa dem för att få en känsla för hur de är och hur de pratar, för nu har mina egna barn vuxit förbi den åldern.

Uppmuntrar till högläsning

"Hur får man barn att läsa?" är en fråga som Kerstin Lundberg Hahn ofta får under sina besök. Hennes svar är högläsning. Samtidigt talar hon med ett driv om vikten att väcka skrivlusten hos barn, att få dem att känna berättarglädje och utforska sin egen fantasi.

Annons

– Jag tycker att världen kanske mer än någonsin behöver unga människor som kan fantisera och föreställa sig det som ännu icke är, säger hon och forsätter:

– Det finns ett berömt Astrid Lindgren-citat, "Allt stort som skett i världen, skedde först i någon människas fantasi."

Oskar Carlsson/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons