Australien skärper kontrollen av nätjättarna
Den nya statliga enheten ska enligt förslaget, som är ute på remiss, övervaka hur bolagen använder algoritmer för att matcha annonser med användare.
Detta är en av 23 rekommendationer i en rapport från Australiens konkurrensmyndighet. I rapporten föreslås även skärpt lagstiftning för att skydda personlig integritet, ökat skydd för nyhetsmedier och ett regelverk för hur internetbolag tjänar pengar på användarnas innehåll.
De olika förslagen är nu ute på remiss i tre månader innan regeringen går vidare med åtgärder, enligt Josh Frydenberg, Australiens skatteminister.
Facebook och Google meddelade att man kommer att samarbeta med Australiens regering under remisstiden, men inget av bolagen vill kommentera specifika förslag i rapporten. Båda bolagen har tidigare avvisat behovet av skärpt reglering.
Chefen för Australiens konkurrensmyndighet Rod Sims uppger att det pågår fem utredningar mot de två bolagen och att han är chockerad över omfattningen på den privata data som bolagen samlar in, ofta utan användarnas vetskap.
– Det måste bli mycket mer öppenhet och tillsyn av Google och Facebook, deras verksamhet och rutiner, säger Sims.