Allt annat än glimrande för smyckesjätten
Vändningen har varit dramatisk för ett av Danmarks mest kända varumärken. Backa bandet fem år i tiden, bolaget växte kraftigt när man hittat en egen nisch mellan lågprissmycken från varumärken som H&M och lyxsegmentet med aktörer som Tiffany & Co.
Pandora valde att satsa på egna butiker och 2016 stod aktien i över 1 000 danska kronor.
I dag värderas i stället aktien till 280 kronor och efter dagens kvartalsrapport fick aktieägarna se ett kursfall på 17,6 procent.
Raset har varit tydligt och förra året fick vd:n Anders Colding Friis sparken. I april kom i stället svensken Alexander Lacik in med mångårig erfarenhet från multinationella bolag som Procter & Gamble och som beskriver sig själv som någon som kan vända företags negativa utveckling.
Stärka varumärket
Hans första åtgärder har varit att arbeta med att stärka varumärket och dessutom lansera ett kostnadsbesparingsprogram.
I delårsrapporten redovisade man dock ett ebit-resultat på 891 miljoner danska kronor, långt under analytikernas förväntningar som låg på 986 miljoner enligt Reuters sammanställning.
Reviderar ned prognos
Men framförallt tvingas bolaget revidera ned sin försäljningsprognos för året, från tidigare ett tapp på 3–7 procent till minus 7–9 procent jämfört med 2018.
Framför allt handlar det om svagare försäljning i Storbritannien och Fastlandskina medan den politiska instabiliteten i Hongkong bidragit till att försäljningen halverats.
Alexander Lacik lyfte under en telekonferens att bolaget ändå ser ett ökat antal kunder i sina butiker men medgav också det många analytiker nu varnar för:
– Det kommer att bli en skakig resa, det är en sak som är säker.