Fin juli för Volvo Cars – uppåt överallt
På de stora marknaderna var ökningen störst i Kina. Men Volvo Cars gick tydligt framåt även i Europa och USA.
Dessutom drevs siffrorna för juli upp av god försäljning i områden utanför Volvos tre utpekade stora marknader. Starka uppgångar i länder som Kanada, Ryssland, Japan och Sydkorea ledde till en ökning med nästan 25 procent för samlingsrubriken "andra länder" i Volvos statistik.
Men totalt under årets sju första månader står Volvo fortfarande på minus. Minskningen är 16 procent, jämfört med samma period 2019.
I Kina har dock tappet under våren nästan helt hämtats in. Förändringen för perioden januari till juli är minus 0,3 procent, jämfört med förra året.
– I Kina såg vi en tillväxt redan i april. Sedan kom tillväxten tillbaka även i USA, när man började öppna upp efter restriktionerna som funnits för att dämpa spridningen av covid-19, säger Christina Zander.
– Nu i juli har vi sett en tillväxt jämfört med förra året även i Europa, tillägger hon.
Fakta: Volvos försäljning
Volvo Cars försäljning i juli, antal bilar och förändring jämfört med 2019:Europa28 700+12,5Kina14 410+14,0USA9 697+10,3Andra länder9 484+24,9Totalt62 291+14,2
Volvo Cars försäljning januari–juli, antal bilar och förändring jämfört med 2019:
Europa151 735-24,1Kina80 151-0,3USA52 952-10,1Andra länder47 415-15,6Totalt395 372-16,0
Källa: Volvo Cars