Annons
Nyheter

Fin juli för Volvo Cars – uppåt överallt

Juli blev bra för Volvo Cars. Försäljningen globalt ökade med drygt 14 procent jämfört med 2019. Även i Europa sker en återhämtning.
Bilindustri • Publicerad 4 augusti 2020
Volvo Cars återupptog produktionen i mitten av april efter ett uppehåll på grund av pandemin. Nu visar bilföretaget tydliga plussiffror för juli. Arkivbild.
Volvo Cars återupptog produktionen i mitten av april efter ett uppehåll på grund av pandemin. Nu visar bilföretaget tydliga plussiffror för juli. Arkivbild.Foto: Adam Ihse/TT

På de stora marknaderna var ökningen störst i Kina. Men Volvo Cars gick tydligt framåt även i Europa och USA.

Dessutom drevs siffrorna för juli upp av god försäljning i områden utanför Volvos tre utpekade stora marknader. Starka uppgångar i länder som Kanada, Ryssland, Japan och Sydkorea ledde till en ökning med nästan 25 procent för samlingsrubriken "andra länder" i Volvos statistik.

Annons

Men totalt under årets sju första månader står Volvo fortfarande på minus. Minskningen är 16 procent, jämfört med samma period 2019.

I Kina har dock tappet under våren nästan helt hämtats in. Förändringen för perioden januari till juli är minus 0,3 procent, jämfört med förra året.

– I Kina såg vi en tillväxt redan i april. Sedan kom tillväxten tillbaka även i USA, när man började öppna upp efter restriktionerna som funnits för att dämpa spridningen av covid-19, säger Christina Zander.

– Nu i juli har vi sett en tillväxt jämfört med förra året även i Europa, tillägger hon.

Fakta: Volvos försäljning

Volvo Cars försäljning i juli, antal bilar och förändring jämfört med 2019:Europa28 700+12,5Kina14 410+14,0USA9 697+10,3Andra länder9 484+24,9Totalt62 291+14,2

Volvo Cars försäljning januari–juli, antal bilar och förändring jämfört med 2019:

Europa151 735-24,1Kina80 151-0,3USA52 952-10,1Andra länder47 415-15,6Totalt395 372-16,0

Källa: Volvo Cars

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons