Annons
Nyheter

Tupplur på jobbtoan inte ovanligt

Jobbtoaletten används till så mycket mer än vi vanligen kanske tror.
Nyheter • Publicerad 18 november 2014
Foto: Jan Pettersson

En del pratar i telefon där, varvar ner, gråter en skvätt – eller tar en tupplur.

Det finns till och med de som jobbar på toa.

Annons

Men alla använder inte jobbets wc. 14 procent tycker att den är så sunkig att de bara utnyttjar den i nödfall, visar Toalettbarometern från hygien- och skogsindustriföretaget SCA.

Enligt undersökningen slarvar var femte person med att tvätta händerna efter ett toalettbesök. Slarvigast är unga upp till 30 år, och män.

– Det är allvarligt. Det är viktigt att tvätta händerna för att minska smittspridning. Tyvärr hoppar många över det eller så skvätter de bara lite vatten. Man ska använda tvål och torka händerna noggrant efteråt, blöta händer sprider smitta lättare än torra, säger Ulrika Husmark, mikrobiolog på SCA.

Hon blev inte förvånad över resultatet.

– Egentligen tror jag det är värre än undersökningen visar. En del säger nog bara att de tvättar händerna utan att de faktiskt gör det. Men att vi använder jobbtoaletten till mycket annat var däremot överraskande, och lite kul.

Toalettbarometern har gjorts med anledning av att Världstoalettdagen uppmärksammas den 19 november. FN har instiftat dagen för att sätta fokus på att 2,5 miljarder människor saknar tillgång till toaletter.

Fakta: Det här gör vi på jobbtoan

Jobbtoaletten används till mer än vi tror. Några exempel på vad människor uppger att de gör:

23 procent – pratar i telefon

18 procent – sms:ar

15 procent – sminkar sig

11 procent – läser en tidning

8 procent – jobbar

8 procent – gråter

3 procent – äter något

3 procent – tar en tupplur

Totalt har över 14 000 personer intervjuats i Sverige och utomlands. Lika många män som kvinnor har svarat i undersökningen Toalettbarometern. (TT)

Källa: SCA/Tork

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons