Annons
Nyheter

Tittarstorm mot Comviq-reklam

En reklamfilm där en man kastas i en sopcontainer har vållat en tittarstorm hos Reklamombudsmannen. Filmen anses uppmuntra mobbning.
Nyheter • Publicerad 4 september 2010

Filmen har visats i TV 4, och gör reklam för ett mobiltelefonabonnemang hos Comviq. En man i en matsal blir hånad och utslängd för att han inte har just det abonnemanget. De andra matgästerna kastar mannen i en sopcontainer.

Minst 25 personer har anmält filmen till Reklamombudsmannen.

Annons

– Vi har aldrig tidigare fått in så många anmälningar, säger Gunilla Welander, jurist hos Reklamombudsmannen, till Aftonbladet.

– Mobbning är ett ämne som berör, och det har jag förståelse för, tillägger Welander.

Comviq marknadsförs av Tele 2, där bolagets pressansvariga Pernilla Oldmark säger att filmen är tänkt som en parodi på Radiotjänsts reklam.

En som reagerat starkt på reklamfilmen är Ann-Sofie Lindqvist i Mariestad, som ringde både till telefonbolaget och TV 4 så fort hon sett den.

– Filmen godkänner att du kastar skit på andra för att de inte har någonting som du har. Reklamen visar att det är okej att mobba, säger Lindqvist till Aftonbladet.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons