Annons
Nyheter

Tågkonfliktens medlare tar nya tag

I dag gör medlarna i den sydsvenska tågkonflikten ett nytt försök att få parterna – fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega – till förhandlingsbordet.
Nyheter • Publicerad 10 juni 2014

Striden gäller anställningsformerna för de ombordanställda på Öresundstågen och på Snälltåget mellan Malmö och Stockholm.

På Sekos initiativ möttes parterna i helgen men skildes åt lika oeniga som tidigare.

Annons

Strejken har nu pågått i över en vecka och ser ut att kunna bli långvarig.

Konflikten kostar Skånetrafiken och fem andra länstrafikbolag femton miljoner kronor varje vecka. Blir den långvarig kan resenärerna få stå för notan i form av högre biljettpriser, säger Gunnar Wulff, vd i Öresundståg AB, till Sydsvenskan. Trafikregionrådet Mats Persson (FP) hävdar dock att det inte kommer att ske. Han säger att Skånetrafiken hittills i år redovisar ett betydande överskott.

Vid sidan om de urspårade centrala förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare fortsätter de lokala förhandlingarna mellan tågoperatören Veolia och Seko om de drygt 250 ombordanställda som Veolia sade upp i februari på grund av "övertalighet". Här möts parterna på torsdag. Mikael Danielsson, affärsområdeschef på Veolia Tåg, säger till P4 Malmöhus att han hoppas att mötet kan bidra till en snabbare lösning på hela konflikten.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons