Större nytta med dubbdäck
– Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Antisladdsystem är också betydelsefullt för att förhindra olyckor. Saknas ett sådant system är rådet från Trafikverket att inte köra med odubbade däck.
I flera kommuner har det införts eller ska införas dubbdäcksförbud för att förbättra luftkvaliteten eftersom dubbarna river upp partiklar. Claes Tingvall manar till eftertanke.
– I ett kort perspektiv innebär ett dubbdäcksförbud att fler utsätts för olycksrisker. Man måste tänka igenom ett sådant förbud noga och ta hänsyn till hur omgivningen ser ut. Det är inte välövertänkt att ha det i norra Sverige, medan det kan fungera att ha det på vissa gator i storstäderna, säger han.
Trafikverket har inte sett några skillnader mellan nordiska och europeiska odubbade vinterdäck. Däremot är det tydligt att dubbdäck med slitna eller saknade dubbar har större olycksrisk.
– För att ha god effekt krävs bra dubb, men vi har inte mätt hur länge ett dubbdäck är bra, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.
I 64 procent av dödsolyckorna på snö och is hade bilen sladdat och därför lyfter Trafikverket fram antisladdsystemet som det avgörande. Antisladdsystem beräknas ytterligare minska risken för alla typer av olyckor med personskador på vinterväglag med 29 procent.
– Även om alla har dubbdäck får vi inte bort alla olyckor. Antisladdsystem spelar en större roll, säger Claes Tingvall.
Nästan alla nya bilar har numera antisladdsystem. Men ute i trafiken har bara omkring hälften antisladd.
Trafikverkets studie av dubbdäck har gjorts i två steg. Först djupstudier av dödsolyckor under vintrarna 2000–2009, 369 stycken. Sedan analyserades alla 12 250 polisrapporterade trafikolyckor med personskador under vintersäsongerna 2000–2010.