Annons
Nyheter

Sjuhärad har sämst lokaltrafik enligt resenärerna

När resenärerna själva får bedöma sin kollektivtrafik hamnar Sjuhärad och Göteborg i botten tillsammans med Storstockholm.
Nyheter • Publicerad 14 januari 2008

Över 40 000 personer i Sverige, både regelbundna resenärer och andra, har fått svara på ett 40-tal frågor, bland annat om hur nöjd eller missnöjd man är med sin kollektivtrafik. Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) ligger bakom undersökningen.

65 procent av resenärerna säger sig vara mycket eller ganska nöjda. När även de andra tillfrågade finns med blir siffran 57 procent.

Annons

– Det skiljer sig inte nämnvärt jämfört med tidiga år, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd på SLTF, till TT.

Sjuhärad i botten

Omdömet om Västtrafik varierar i regionen, men mest kritiska är folk i Sjuhärad och Göteborg.

Västtrafiks vd, Håkan Bergqvist, skyller på växtvärk.

– Vi hade under året en väldig resandeökning på 4,7 procent och det har vi inte kunnat möta. Vår kapacitet räcker inte och det slår mot kvaliteten, säger han till TT.

Svårare med pendeltåg

Han är väl medveten var bristerna finns.

– Vi måste sätta in flera och större bussar. I regiontrafiken sätter vi in nya tåg till våren.

Men att lösa problemen med den spårbundna pendeltrafiken blir svårare.

– Där har vi redan slagit i taket. Banorna är i dåligt skick och vi är beroende av Banverket. Det måste till mer resurser och vi för en dialog med näringsdepartementet och Banverket.

Annons

Sämre i storstaden

Ett mönster som går igen är att storstadstrafiken ofta får sämre betyg än de norrländska länstrafikbolagen.

– Jämförelser får göras med stor försiktighet. Förutsättningarna för trafiken skiljer sig väsentligt och folk har olika förväntningar. Storstadstrafiken är mer intensiv och komplex, säger Wäreborn Schultz.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons