SJ och Banverket lovar bättring
– Vi är väldigt ledsna över att vi inte räcker till, sade SJ:s vd Jan Forsberg.
Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand höll med.
– Vi beklagar. Detta är väldigt tråkigt och det är inte acceptanbelt.
SJ och Banverket pekar ut en rad orsaker till tågkaoset: extremt väder, vagnar och lok som inte tål isbildning, till och med ovanligt många älgkrockar.
Jan Forsberg presenterade en rad åtgärder som nu ska genomföras. Till exempel ska tågen behandlas för att klara isbildningar, fler anläggningar för avisning som upprättas och tjugo nya tåg är beställda som ska tjäna som reservfordon. Dessutom ska bemanningen öka för att förbättra omhändertagandet av och informationen till resenärerna.
SJ-chefen uppgav också att restidsgarantin ska förbättras. Det kan i vissa fall bli möjligt att få kompensation direkt av tågpersonal ombord. Ersättningsnivåerna kan komma att höjas och villkoren för när man kan få ersättning kan bli mer generösa.
Forsberg påpekade att det i dag är väldigt få pendlare som får någon ersättning eftersom redan måste vara minst en timme.
Både SJ och Banverket menar dock att även politikerna har skuld till att järnvägssystemet inte klarar av det tuffa vintervädret. Forsberg pekade på att Sverige är näst sämst i Europa på att satsa pengar på drift och underhåll och att det behövs mer pengar.
– Det behövs definitivt. Det är sagt att det handlar om en miljard kronor om året under en tioårsperiod, så det handlar om mycket pengar.