Annons
Nyheter

Säljsajterna går på högvarv

Säljsajter som Blocket och Tradera slår rekord mitt i lågkonjukturen.
Nyheter • Publicerad 19 januari 2010
Foto: Maja Suslin / SCANPIX

Men det är inte brist på pengar som i första hand får folk att sälja sina prylar.

På Blocket annonserades det förra året ut varor till ett värde av 192 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt 6 procent av Sveriges samlade bruttonationalprodukt. Antalet annonser ökade med 9 procent jämfört med 2008, medan värdet på det utannonserade faktiskt minskade en aning, vilket Blocket förklarar med att bilannonserna backat kraftigt.

Annons

Andra kategorier ökar dock, särskilt möbler och heminredning, kläder och barnartiklar.

Enkelt att sälja/köpa

Man skulle kunna anta att det är de dåliga tiderna som tvingar svenskarna att sälja sina prylar och det stämmer, men bara till viss del. I Blockets användarundersökningar är bilden klar, enligt marknadschefen Anna Björklund.

– Det främsta orsaken är framför allt att folk upptäckt hur enkelt det är att köpa och sälja begagnat. Det är också mer accepterat i samhället. Ett tredje skäl är miljömedvetenheten och först därefter kommer det ekonomiska argumentet.

– Självklart är det säkert många som säljer mer i dag för att de har mindre pengar att röra sig med, men det är inte det främsta skälet, säger Anna Björklund.

Barnkläder

På auktionssajten Tradera låter det ungefär likadant. Sälj- och marknadschefen Thomas Areskoug kan av börstekniska skäl inte avslöja några siffror (Tradera ägs av amerikanska börsnoterade Ebay),

– Vår verksamhet verkar vara helt oberörd av konjunkturen och det beror säkert på att vi är en andrahandsmarknad. Om du inte har råd att köpa något nytt så säljer du lite grejor och köper något nytt begagnat. Det gäller till exempel barnkläder som ökat enormt mycket.

Hjärtligt bemötande

En stor förändring är att företag i allt större utsträckning säljer via Tradera.

Annons

– Förr var attityden "vi säljer så det räcker och vi vill inte ha våra produkter på Tradera". Nu sitter alla företag med stora lager av produkter som de inte fått sålt. Så när vi ringer nu så blir det ett helt annat och mycket mer hjärtligt bemötande, säger Thomas Areskoug.

Säljsajterna 2009

Enligt en marknadsundersökning har 85 procent av svenskarna någon gång besökt Blocket. 67 procent har köpt eller sålt något på sajten.

Det som sålde snabbast på Blocket förra året var kategorierna Tv-spel, Bilstereo och Datortillbehör och program.

Det som ökade mest på Tradera 2009 var Kläder, Smycken och ädelstenar och Hem och hushåll. Minsta ökningarna hade Samlarsaker, Bygg och verktyg och Fordon.

Källor: Blocket och Tradera (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons