Annons
Nyheter

Saabs framtid mycket osäker – Koenigsegg drar sig ur köpet

Koenigsegg Group drar sig ur förhandlingarna med Saabs ägare General Motors.
Nyheter • Publicerad 24 november 2009
- Som det ser ut nu kan vi inte slutföra affären, säger Christian von Koenigsegg till TT.
- Som det ser ut nu kan vi inte slutföra affären, säger Christian von Koenigsegg till TT.Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Framtiden ser nu mycket osäker ut för Saab Automobile.

– Som det ser ut just nu kan vi inte slutföra affären. Tidsramarna är oöverskådliga, det är många processer som parallellt måste falla på plats. Det har dragit ut på tiden och alla har inte sprungit lika fort, säger Christian von Koenigsegg till TT.

Annons

Tidsplanen för affären har senarelagts gång på gång. Koenigsegg Group hade satt en absolut sista deadline till 30 november, säger von Koenigsegg. På tisdagen förstod de att tidsplanen inte skulle gå ihop. Samtidigt blöder Saab, och de ekonomiska följderna av fördröjningen är oöverskådliga, menar han.

TT: Vems fel är det att affären dragit ut på tiden?

– Vi pekar inte finger åt något håll. Det är en otroligt komplicerad process.

"Ingen återvändo"

TT: Hade det varit bättre att sätta Saab i konkurs omedelbart?

– Det är för tidigt att säga. Jag hoppas verkligen att Saab har en framtid, säger Christian von Koenigsegg.

Den norske delägaren i Koenigsegg Group, Bård Eker, menar att det finns en risk att Saab "dör" och ser ingen återvändo till förhandlingsbordet.

– Men jag hoppas att GM har en reservlösning som de inte har visat oss. Vi vill ju att Saab ska lyckas, säger Bård Eker.

Regeringen beklagade att Koenigsegg drar sig ur i ett så sent skede. Statssekreterare Jöran Hägglund sade vid en presskonferens på tisdagskvällen att han respekterar att Koenigsegg kommit till den här slutsatsen.

– Väldigt många har jobbat väldigt hårt med den här affären. Men det är komplicerade processer, säger han.

Annons

Stor besvikelse

Regeringen har diskuterat frågan med GM, som enligt Hägglund säger att de ska fundera igenom hur de ska gå vidare.

– Vi fortsätter dialogen med GM. Till de anställda på Saab vill jag säga att det är för tidigt att säga att allt hopp är ute, säger Jöran Hägglund, som dock betonade att regeringen inte har några planer på att ta över Saab.

Hos Saab och även hos Saab-ägaren General Motors var besvikelsen stor. Även fackförbunden uttryckte stor förvåning och besvikelse över beskedet.

GM:s styrelse ska samlas i början av nästa vecka för att besluta om Saabs öde.

"Vi kommer att ta de kommande dagarna för att utvärdera situationen och kommer nästa vecka att meddela vad nästa steg blir", säger GM:s vd Fritz Henderson.

Inga aktiva förhandlingar med andra köpare har förts sedan Koenigseggs planer blev kända, säger en källa till Reuters.

Sannolikt konkurs

Analytiker som TT har talat med anser att processen med Koenigsegg och faktumet att det dragit ut på tiden har skadat Saab. Men bilanalytikern Matts Carlsson vid Göteborg Management Institute (GMI) ser att det finns en möjlighet att GM beslutar sig för att behålla Saab, som man gjorde med Opel-Vauxhall.

– Det ser mörkt ut just nu, men varumärket, det tekniska kunnandet, produktionskunnandet och inte minst alla investeringar som är nedlagda i modellerna, gör att det bör finnas möjligheter fortfarande, säger Matts Carlsson.

Annons

Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School, anser dock att Saab redan från början borde ha satts i konkurs, och att en konkurs nu är sannolik.

– Visst låter det så. Jag har svårt att se en annan lösning.

TT

Fakta: Den spruckna Saabaffären

1937: Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) grundas.

1947: Första bilen, som liknade ett flygplan utan vingar, visas.

1990: Investor tar in amerikanska GM som hälftenägare i Saab Automobile.

2000: GM tar över hela bolaget.

Februari 2009: GM uppger att Saab ska bli självständigt och säljas. En halvårslång rekonstruktion inleds.

Juni: GM informerar om ett preliminärt avtal att sälja Saab till Koenigsegg Group.

Augusti: GM presenterar ett avtal där Koenigsegg Group köper samtliga aktier i Saab.

September: Kinesiska BAIC presenteras som tilltänkt delägare i Koenigsegg Group.

Oktober: Europeiska investeringsbanken beviljar lån på drygt fyra miljarder kronor under förutsättning att svenska regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen ger sitt godkännande.

November: Koenigsegg Group avslutar diskussionerna om förvärvet av Saab Automobile.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons