Saab startar nytt i Trollhättan
I ett helt nytt bolag med American Axle som största ägare ska Saab utveckla eldriven fyrhjulsdrift.
Och tjäna en hacka på att tekniken sedan säljs till andra.
Sedan Saab kapat banden med General Motors har bolaget letat samarbetspartners.
På fredagen presenterades det nya samägda bolaget e-AAM Driveline Systems som ska ha sitt säte Trollhättan. Underleverantörskoncernen American Axle står för 66 procent, medan Saab äger 33 procent och bidrar med sitt kunnande och patent. Av bolagets 18 anställda kommer 17 ingenjörer från Saab.
Saabs tekniske chef Mats Fägerhag tror att personalstyrkan kan behöva fördubblas före årsskiftet och växa ännu mer på sikt.
Den nya tekniken, med bland annat en eldriven bakaxel, ska först hamna i den nya Saab 9–3 som väntas rulla ut 2012. Enligt Mats Fägerhag har systemet både bättre köregenskaper och innebär lägre bränsleförbrukning.
Saab har exklusiv rätt till tekniken i sex månader.
– För oss är det viktiga att vi blir först. Dessutom kan vi dra in pengar på tekniken i stället för att den blir kopierad. Eftersom vi är delägare får vi del av intäkterna när systemet säljs vilket ger oss finansiell styrka att bekosta andra projekt, säger Mats Fägerhag.
Saabs bolagspartner
American Axle Manufacturing (AAM) bildades 1994.
Underleverantör inom drivlinor, tillhörande komponenter och chassisystem till fordonsindustrin.
Elektronik i mer än 80 procent av produkterna.
Huvudkontor i Detroit, Michigan.
En strejk 2008 slog hårt mot storkunden General Motors.
Omsatte under andra kvartalet i år nästan 560 miljoner dollar, motsvarande 3,9 miljarder kronor.
Har vänt förlust till vinst.
(TT)