Ökad optimism i detaljhandeln
Enligt SCB ökade försäljningen i detaljhandeln med 2,3 procent i januari jämfört med samma månad i fjol. I sällanköpshandeln var ökningen 3,8 procent.
En kalendereffekt om 1,4 procent i dagligvaruhandeln, i och med en extra fredag i januari jämfört med samma månad förra året, ger extra skjuts åt branschen, skriver HUI Research i en kommentar.
Att sällanköpshandeln fortsätter att öka kan ses som ett tecken på att hushållen tror på bättre tider även om optimismen minskade i februari.
– När det är lågkonjunktur brukar alltid dagligvaruhandeln gå betydligt bättre än sällanköpsvaruhandeln, men nu börjar även sällanköpshandeln visa betydligt starkare tillväxttal. Det tyder på att konjunkturen är på väg åt rätt håll, och det är också de signaler vi ser även på andra håll i ekonomin nu, säger Carin Blom, analytiker på HUI Research.
Svenskarnas intresse för heminredning ser ut att hålla i sig. Försäljningen i heminredningshandeln ökade med 7,9 procent i januari. Däremot har bok- och leksakshandeln det tuffare, vilket förklaras av att en stor del av den handeln flyttat över till nätet.