Annons
Nyheter

Nya företaget garanteras lån

På presskonferensen i Rosenbad var det glada miner hos näringsminister Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund.
Nyheter • Publicerad 26 januari 2010

 Det här är resultatet av ett långt och mödosamt arbete, sade Olofsson.

– Det har varit stora våndor och de anställda har kämpat en kamp mellan hopp och förtvivlan.

Annons

Enligt Olofsson har regeringen arbetat aktivt och konsekvent med regionen och GM.

– Vi gav ett tidigt besked: Vi är inte beredda att köpa en bilfabrik. Om Saab skulle ha en framtid skulle det vara med privat ägare med en affärsplan och ett villkor var även att GM måste ta ansvar för processen.

Maud Olofsson konstaterade att vägen inte varit "annat än lång och krokig".

– Men från vår sida har Saab haft högsta prioritet.

Det nya bolaget garanteras ett lån på runt fyra miljarder kronor. Maud Olofsson betonar att det inte är ett driftsstöd utan pengarna ska gå till olika projekt.

– Det ska leda till att Saab kan ta fram fordon som är grönare och miljövänligare, sade hon.

Lånet på fyra miljarder kronor ska betalas ut under en tvåårsperiod. Det spaltas upp i åtta–nio utbetalningar för olika projekt, som kommer att kontrolleras löpande.

Hela affären ska också godkännas av EU-kommissionen och Europeiska investeringsbanken. Men de indikationer som regeringen fått tyder på att allt ska kunna vara klart om två till tre veckor.

Socialdemokraterna välkomnar beskedet om Saab-affären och näringspolitiske talesmannen Tomas Eneroth kallar det för "ett viktigt besked för svensk fordonsindustri"

Han tycker också att det är positivt att regeringen ändrat sig och nu ställer upp med garantier.

Annons

"Det var tur att ingen lyssnade på Maud Olofsson när hon sade att man skulle tillverka annat än bilar i Trollhättan", säger han enligt ett pressmeddelande.

Enligt Maud Olofsson gav regeringen KPMG och Riksgälden uppdraget att göra en "konservativ bedömning av kreditgarantierna" både när det gäller affärsplaner och en stabil ekonomisk grund.

Riksgälden ska sedan kontrollera att man gör det man lovar och att de projekt som utvecklas med lånegarantin sker i Sverige.

– Nu återstår den stora utmaningen att vända trenden och ta fram bilar som kunderna vill ha, sade hon.

Enligt Olofsson kan Saab inte få några ytterligare pengar från staten till exempel från undsättningslånen.

– Nej här slår man i taket, sade hon.

Olofsson anser inte att det finns någon risk för skattebetalarnas pengar slösas bort.

– Vi har försäkrat oss om att det finns säkerheter, sade hon.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons