Annons
Nyheter

"Squid game"-effekt för Netflix

Den internationella framgången för sydkoreanska "Squid game" hjälpte strömningstjänsten Netflix att slå prognoserna för det tredje kvartalet.
Ekonomi • Publicerad 20 oktober 2021
Netflix presenterade delårssiffror efter USA-börsernas stängning. Arkivbild.
Netflix presenterade delårssiffror efter USA-börsernas stängning. Arkivbild.Foto: Elise Amendola/AP/TT

Totalt tillkom 4,4 miljoner nya prenumeranter under kvartalet, att jämföra med analytikernas prognos på 3,8 miljoner. Bolagets intäkter ökade 17 procent till 7,5 miljarder dollar, motsvarande 64,6 miljarder kronor, vilket var i linje med analysföretaget Refinitivs prognoser.

Netflix fick ett stort uppsving förra året då publiken hölls hemma på grund av covid-19, men tillväxten stannade av under första hälften av 2021. Bolaget hävdade att tappet berodde på låg produktionstakt till följd av nedstängningar under pandemin.

Annons

Vändningen kom efter "Squid game"-premiären den 17 september i fjol. Under första månaden därefter seglade den mörka thrillern överraskande upp som en av strömningstjänstens mest sedda originalserier.

Netflix räknar med att få 8,5 miljoner nya betalande prenumeranter under det fjärde kvartalet, att jämföra med analytikernas prognoser på 8,3 miljoner. Totalt har Netflix i dag nära 214 miljoner betalande prenumeranter.

Bolagets aktie har stigit omkring 22 procent i år. Efter resultatrapporten steg den ytterligare i den inledande efterhandeln på New York-börsen.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons