Krav på stopp för dubbdäcksförbud
En ny studie väcker krav på att upphäva kommuners möjlighet att förbjuda dubbdäck för miljöns skull.
– Med den kunskap vi nu har är det helt fel att förbjuda dubbdäck. Vi måste inse vilket land vi lever i. Trafiksäkerheten är överordnad när det handlar om att så många liv räddas av dubbdäck, säger Mikael Höög, pressansvarig vid Motormännen.
På Trafikverket är trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall förvånad över att skillnaden mellan däcktyperna var så stor. Tidigare har det funnits vissa uppgifter om att dubben inte har så stor betydelse.
Enligt den nya undersökningen, som både utgår från djupstudier av dödsolyckor och en jämförelse av alla polisrapporterade olyckor med personskador under vintrarna på 2000-talet, är dubbdäcken det klart säkraste däckvalet.
Minskad risk
Dubb i däcken minskar risken för att råka ut för en dödsolycka med 42 procent jämfört med om man kör med odubbade vinterdäck.
Om bilen också har antisladdsystem (ESP) sjunker olycksrisken ytterligare 29 procent.
Eftersom 62 procent av olyckorna på snö och is beror på att bilen har fått sladd lyfter Trafikverket fram antisladdsystemet som det mest avgörande.
Även om antisladd numera finns på nästan alla nya bilar, saknas det på runt hälften av bilarna som rullar i trafik. Utan antisladd är det direkt olämpligt att köra med odubbade däck, enligt Trafikverket.
– Det vore inte moraliskt att ge något annat råd, säger Claes Tingvall.
Råd: Tänk efter
Rådet till de kommuner som vill förbjuda dubbdäck på vissa gator är att tänka sig för. Bland annat Stockholm, Uppsala och Göteborg har redan infört förbud.
– I ett kort perspektiv innebär ett dubbdäcksförbud att fler utsätts för olycksrisker. Det gäller att ta hänsyn till hur omgivningen ser ut, säger Claes Tingvall, som på lång sikt ändå tror att dubbdäcken är på väg bort.
Miljö- och trafikborgarrådet i Stockholm, Ulla Hamilton (M), anser att förbudet på Hornsgatan var nödvändigt för att klara EU:s krav på luftkvalitet.
– Luften handlar också om människors hälsa, säger hon och konstaterar att antalet olyckor i Stockholm inte påverkades av förbudet.
Dubbdäck Regeringen gav i fjol kommunerna möjlighet att förbjuda dubbdäck på vissa sträckor.Stockholm var först ut med förbud på Hornsgatan i vintras.I Göteborg blir det förbjudet att ha dubbdäck på Friggagatan och Odinsgatan 1 oktober. Detsamma gäller delar av Kungsgatan och Vaksalagatan i Uppsala.Tiden när man får köra med dubbdäck har kortats på våren. Dubbdäck är tillåtna endast 1 oktober till 15 april.Kravet på att ha vinterdäck vid vinterväglag gäller perioden 1 december till och med 31 mars.Bästa däcken ska sättas bak för att minska risken för sladd vid bromsning och svängar.
Källa: Trafikverket, Polisen. (TT)