Annons
Nyheter

Riksrevisionen granskar Konsumentverket

Digitalisering och en ökad global handel har förändrat konsumentmarknaden i grunden. Nu ska Riksrevisionen granska om Konsumentverkets tillsyn är tillräckligt effektiv.
Konsument • Publicerad 7 oktober 2021
Konsumentmarknaden är under snabb omvandling och därmed ökar risken att konsumenter ska råka illa ut. Arkivbild.
Konsumentmarknaden är under snabb omvandling och därmed ökar risken att konsumenter ska råka illa ut. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT
Riksrevisor Helena Lindberg. Pressbild.
Riksrevisor Helena Lindberg. Pressbild.Foto: Pressbild.

Digitaliseringen erbjuder nya möjligheter för konsumenterna, men även större utmaningar som vilseledande marknadsföring och en förhöjd risk att fastna i oönskade avtal.

Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och Riksrevisionens granskning ska svara på om Konsumentverkets tillsyn av näringsidkares marknadsföring och avtalsvillkor är ändamålsenlig och effektiv.

Annons

"Vi vill alla ha väl fungerande konsumentmarknader där det går att lita på att företagen följer lagar och regler. Konsumentverkets tillsyn behöver därför vara både träffsäker och effektiv", säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

I digitala kanaler är det enklare för oseriösa att snabbt nå ut med marknadsföring till stora mängder konsumenter. Affärsmetoderna kan vara påträngande och avtalsvillkoren otydliga vilket riskerar att öka konsumenternas informationsunderläge.

Mycket tyder på att problem inom konsumentfrågorna är i växande: 2018 ökade anmälningarna till Konsumentverket med 22 procent, 2019 med 31 procent och 2020 med 27 procent.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons