GM sågar Saabspekulanterna
– Det var inga bra bud, sade GM:s chef Ed Whitacre till TT i Detroit. Hans besked var bittert: Saab ska stängas.
Samtidigt började Saab bygga bilar igen i Trollhättan, efter fyra veckors paus.
Saab Automobile skrev lite företagshistoria på måndagen – det första Trollhättebyggda exemplaret av Saab 9–3 Cabriolet rullade av bandet. Tidigare tillverkades den i Österrike. Men glädjen varade inte så länge. Vad Ed Whitacre sade i Detroit lade sordin på allt.
Företag efter företag har försökt övertyga GM om att de duger som framtida ägare för Saab. Men ingen har kunnat övertyga den amerikanska biljätten.
Det argument GM helst av allt vill ha är stora buntar med dollarsedlar.
– Om någon kommer med mycket pengar riktigt snabbt så säljer vi, sade Ed Whitacre, till TT där han stod framför GM:s framtidshopp elhybridbilen Chevrolet Volt.
TT: Hur mycket pengar?
– Ge oss 450 miljoner dollar (cirka 3,2 miljarder kronor) så är vi i ett annat läge.
Kräver trovärdighet
Och det får inte vara pengar som kommer från vem som helst.
General Motors stänger hellre Saab än säljer det till någon som företaget inte tror på.
– Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger den snart 78-årige Bob Lutz som håller sig kvar i GM-toppen.
Saabs framtid tror han inte mycket på:
– Om man vill göra en liten förmögenhet på Saab, måste man starta med en stor förmögenhet . . .
En svensk regeringsdelegation hade under måndagen möten med GM, men vill inte säga exakt vilka man har träffat.
– Vi uppfattar läget som att processen med att utvärdera buden fortsätter. Det behövs en bättre finansiell bas, men processen fortsätter. Sedan får vi se hur långt det räcker, säger näringsdepartementets statssekreterare Jöran Hägglund (C).
Beskedet från Detroit väckte ilska och besvikelse i Trollhättan.
– Bedrövligt, sade IF Metalls ordförande Paul Åkerlund.
– Det här berör så många människors framtid.
"Urusel tajming"
På Saab jobbar 3 500 personer. Med alla andra berörda kan summan Saabdrabbade komma att hamna runt 8 000.
– Det här är smaklöst. GM:s tajming är urusel och de bär sig riktigt illa åt, säger Anette Hellgren, fackordförande för Unionen på Saab Automobile i Trollhättan.
Helt vill hon inte släppa hoppet om att Saab slipper avveckling och att beskeden från Detroit var ett sätt att få spekulanterna att sockra buden.
– Jag vet inte vad de tror att man kan få ut och jag tror heller inte på beräkningen att det skulle vara mer lönsamt att stänga oss i det här läget.
TT: Du tror de ljuger?
– Jag tror faktiskt inte att man säger hela sanningen, säger Hellgren.
Från och med tisdag eftermiddag har inte dagens styrelse och vd Jan Åke Jonsson ansvaret för Saab, det har en speciell likvidator.
Jöran Hägglund ger ändå ett litet tunt halmstrå att gripa tag i.
– Ännu så länge finns chansen att ett besked blir positivt. Man ska inte göra för stora förhoppningar, men det finns en liten chans.
TT