Förslag om enklare telefonbyte
Det föreslår Post och telestyrelsen, PTS, som vill göra det lättare att byta abonnemang.
Bakgrunden till rapporten är bland annat en mängd klagomål som myndigheten har tagit emot. Många är upprörda över att många mobilabonnemang har uppsägningstider på tre månader.
– Konsumenterna upplever det som oskäliga avtalsvillkor. Om man hittar ett mer attraktivt erbjudande vill man inte vänta så länge, säger Anna Boström, tillförordnad chef på enheten för konsumentfrågor på PTS.
Enligt PTS gör operatörerna att det blir dyrt och krångligt att byta telefon- eller internetabonnemang.
I våra nordiska grannländer är marknaden betydligt hårdare reglerad i lagen. Där är uppsägningstiderna max en månad samtidigt som sim-kortslåsen upphör automatiskt när bindningstiden är slut.
Svenska operatörer kan i dag ta betalt för att låsa upp kortet.
– Vi vill kunna begränsa operatörernas möjlighet att ha den här typen av villkor i avtalen. Vår förhoppning är att man nu ser över de här delarna i lagen, säger Boström.
Rapporten överlämnades till IT-minister Anna-Karin Hatt (C) på torsdagen.