Annons
Nyheter

Forskare: Nya fartyg fuskar med utsläpp

Hälften av alla fartyg på Nordsjön och Östersjön släpper ut för mycket hälsofarlig kväveoxid, visar ett EU-projekt Sjöfartstidningen rapporterar om.
Forskare misstänker att rederierna fuskar.
Klimat • Publicerad 12 mars 2023
Forskare misstänker att rederierna struntar i att blanda in den renande vätskan urea för att det är för dyrt. Arkivbild.
Forskare misstänker att rederierna struntar i att blanda in den renande vätskan urea för att det är för dyrt. Arkivbild.Foto: Tim Aro/TT

Kväveoxidröken från fartygen är farlig för både miljön och hälsan.

– Ett antal människor kommer att dö en för tidig död eller få astma, säger Johan Mellqvist, professor på Chalmers, till SVT Nyheter.

Annons

Alla fartyg som byggts från och med 2021 måste ha motorer som uppfyller stränga krav på kvävoxideutsläpp. I det europeiska forskningsprojektet Scipper har forskare kontrollerat hur kraven efterlevs. Fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön har mätts med hjälp av luftmätare, flygplan och drönare.

Tekniken är inte perfekt – resultaten kan hamna mellan 17 och 40 procent fel – men många av fartygen släppte ut mer än dubbelt så mycket som gränsvärdena, skriver SVT.

– Det kan vara fusk, att man struntar i att spruta in så kallad urea (vätska som renar avgaserna) för att man tycker att det kostar för mycket, säger Johan Mellqvist till SVT.

För att få ned utsläppen vill svenska Transportstyrelsen utreda om det går att införa en avgift för fartygens kväveutsläpp, säger en miljöhandläggare på myndigheten till SVT.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons