Annons
Nyheter

Försäljningslyft för Clas Ohlson

Ekonomi • Publicerad 7 oktober 2022
Bra drag i Clas Ohlson-butikerna i september. Arkivbild
Bra drag i Clas Ohlson-butikerna i september. ArkivbildFoto: Helena Landstedt/TT

Prylkedjan Clas Ohlsons försäljning ökade till 721 miljoner kronor i september, en ökning med 8 procent mot månaden före. Den organiska försäljningen ökade med 5 procent, medan onlineförsäljningen var lyftet 25 procent till 85 miljoner.

"Jag ser försäljningsutvecklingen i september som ett kvitto på att vårt sortiment, med ett stort urval av produkter som hjälper kunderna att spara el och pengar, har uppfattats som prisvärt och relevant”, skriver vd Kristoffer Tonström, i ett pressmeddelande.

Annons

Samtidigt krymper Clas Ohlsons butiksbestånd, ned till 224 butiker vid utgången av september, mot 228 butiker en månad tidigare.

"Marknadsläget präglas fortsatt av minskat utrymme i våra kunders plånböcker och press från valutor och höga inköps- och transportkostnader. Detta innebär att arbetet med vår tillväxtplan och åtgärder för att parera för ökade kostnader blir ännu viktigare framöver", skriver Tonström.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons