GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Fartygsbranden under kontroll men inte släckt

Med hjälp av flera vattenkanoner, flygplan och drönare fortsätter kampen ombord på det eldhärjade fartyget utanför Göteborg.
– Man håller den under kontroll men man lyckas inte släcka den, säger Erik Österlund vid Kustbevakningen.
Olyckor (TT) • Publicerad 7 december 2021
Släckningsarbetet vid fartyget Almirante Storni under måndagen.
Släckningsarbetet vid fartyget Almirante Storni under måndagen.Foto: Kustbevakningen

Med oförminskad styrka har Kustbevakningens största fartyg Poseidon och Triton tillsammans med flera bogserbåtar fortsatt att pumpa stora mängder vatten över branden på det Liberiaflaggade Almirante Storni.

Branden är långt inne på sitt tredje dygn, men än finns ingen prognos för när elden skulle kunna vara släckt. Det har dock diskuterats om det skulle kunna gå att avlägsna den branddrabbade lasten från fartyget.

– Om man lyckas dämpa branden så pass mycket att man på ett säkert sätt kan ta fartyget till kaj för att lyfta av lasten, det är den möjligheten man har diskuterat, men vi är inte där än, säger Erik Österlund, befäl vid Kustbevakningens ledningscentral.

Larmet från fartyget kom strax före klockan 15 i lördags efter det att besättningen upptäckt en brand på övre däck. Det 177 meter långa fartyget ligger fortsatt ankrat utanför Vinga i Göteborgs skärgård, omringat av fartyg från Kustbevakningen.

Packats i skyddsplast

Det finns flera svårigheter med att släcka branden. Dels är virket tätt packat och inpackat i en skyddsplast som ska tåla väder och vind ute till havs. Under natten mot tisdag har det fortsatt att blåsa ganska kraftigt vilket kontinuerligt ger nytt syre åt elden.

Under måndagen användes både flyg och drönare för att lokalisera brandhärdens exakta läge och för att få bilder och information om värmeförhållandena ombord på fartyget.

– Man hjälper också varandra att dirigera, för man kan inte riktigt själv se var det är bäst att spruta sitt vatten. Man har egentligen lättare att se var de andra fartygen gör bäst nytta någonstans. Så det är ett väldigt gott samarbete över radio där man hjälps åt, säger Erik Österlund.

Säkerhetsbrister

Fartyget fick så sent som för sex veckor sedan kritik för flera brister, bland annat i brandsäkerheten, rapporterar SVT Nyheter.

Enligt ett inspektionsintyg från Storbritannien hittades tio brister, varav tre gällde brandsäkerheten. Hur den pågående branden startat är dock ännu okänt.

Men Kustbevakningen uppger på sin hemsida att själva fartyget aldrig har brunnit utan att det är i lasten det brinner. Fartyget är fortfarande funktionsdugligt, och besättningen på 17 personer finns kvar ombord tillsammans med specialutbildade brandmän och en representant från Kustbevakningen. Med hjälp av en bogserbåt i aktern kan fartyget vridas för att undvika att vindriktningen och röken blir för problematisk för besättningen ombord.

Fartygsbranden pågår utanför Vinga i Göteborgs skärgård.
Fartygsbranden pågår utanför Vinga i Göteborgs skärgård.Foto: Johan Hallnäs
Johanna Engman/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.