Annons
Nyheter

E-handlare portar "returmissbrukare"

Ekonomi • Publicerad 1 januari 2022
Ett litet antal kunder står för en relativt stor andel av returerna. Arkivbild.Foto: Jessica Gow/TT

Det blir allt vanligare att e-handelsföretag i modebranschen stänger av kunder som står för extremt många returer, rapporterar SVT Nyheter.

– Vi analyserade våra returer och såg att en väldigt stor andel kom från en väldigt liten andel av våra kunder, säger Sandra Gadd, finanschef på den svenska modesajten Boozt som hittills stoppat 19 000 kunder.

Annons

Av företagets returer kommer 15 procent från personer som Boozt benämner ”returmissbrukare”. Det handlar om en mycket begränsad andel av kunderna, 0,4 procent eller färre.

Sandra Gadd beskriver ett ur företagets synvinkel problematiskt kundbeteende:

– Om du köpt 30 likadana skor i samma storlek, och skickar tillbaka dem, och nästa vecka samma sak. Det är ofta väldigt stora volymer.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons