Annons
Nyheter

Dubbat eller odubbat är frågan

Dubbdäcken räddar liv på våra hala vägar – men troligen dödar dammet från däcken ännu fler.
Nyheter • Publicerad 26 september 2010

Snart kan det bli upp till kommunerna att avgöra vad som väger tyngst.

Ett regeringsbeslut väntas ge dem rätten att stoppa dubbdäcksanvändningen inom vissa zoner.

Annons

Upp till tio människoliv sparas varje vinter tack vare dubbarna, enligt beräkningar från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Mångdubbelt fler liv kan räddas om dubbdäck förbjuds i vissa zoner i städerna, visar andra beräkningar. De dammpartiklar som rivs upp av däcken tros orsaka omkring ett hundratal dödsfall per år i hela landet.

– Vi har inte riktigt de nya resultaten färdiga men det skulle kunna vara så många, säger Bertil Forsberg, Umeå universitet, expert på luftföroreningar.

Redan nu har kommunerna rätt att förbjuda dubbdäck på vissa gator. Genom att skapa miljözoner i städerna blir det möjligt att gå ytterligare ett steg för att minska luftföroreningarna som i dag utgör ett växande hälsoproblem på sina håll.

Klubbas i höst

Ett förslag på hur sådana miljözoner kan utformas har tagits fram av Transportstyrelsen. Förslaget väntas klubbas av regeringen under hösten.

Men frågetecknen är många, framgår av förslaget. Miljövinsten bedöms ändå väga tyngre än den förhöjda olycksrisken och det troliga är att kommunerna snart får rätt att stänga ute bilar med dubbdäck från utsatta delar av städerna.

Umeå är en av de kommuner som brottas med dålig luft. Därför tänker man skapa en sådan miljözon – men utan dubbdäcksförbud.

– Det finns för mycket som tyder på att dubbdäcken har väsentlig betydelse för olycksrisken i vinterföre. Därför avvaktar vi mer forskning. Vi vill förhålla oss till det forskarna säger, inte vår subjektiva uppfattning, säger Karin Isaksson, gatuchef i Umeå.

Dubbat säkrast

Annons

En färsk undersökning från Trafikverket visar att risken för dödsolyckor är 42 procent mindre för den som kör dubbat jämfört med den som har odubbade vinterdäck.

– Dilemmat handlar om tid. För den äldre bilparken som fortfarande finns kvar och rullar där ute finns det en skillnad om man har dubbat eller odubbade vinterdäck. Men det håller på att förändras i och med att vi får en allt större bilpark med modern teknik, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vid Trafikverket.

Fler bilar med antisladdsystem och allt bättre dubbfria däck gör att olycksrisken kommer att minska, enligt Tingvall, som ändå medger att läget är komplicerat.

– Det är en svår tajmingfråga. Sedan får vi inte glömma att det finns människor som alltid kommer att behöva dubbdäck för att de bor så att det är hopplöst annars, säger han.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons