Annons
Nyheter

Drickandet detsamma men har flyttat hem

Systembolagets försäljning har ökat med tio procent, men eftersom restaurangernas försäljning mer än halverats under coronakrisen, så har det inte påverkat svenskarnas drickande, visar mätningar som CAN genomfört.
Coronaviruset • Publicerad 5 juni 2020
Försäljningen av alkoholdrycker mer än halverades på restauranger och barer under mars och april i år jämfört med samma period i fjol, enligt mätningar som CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, genomfört. Arkivbild.
Försäljningen av alkoholdrycker mer än halverades på restauranger och barer under mars och april i år jämfört med samma period i fjol, enligt mätningar som CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, genomfört. Arkivbild.Foto: Vidar Ruud
Systembolagets försäljning ökade med 10 procent under mars och april i år jämfört med samma tid förra året. Arkivbild.
Systembolagets försäljning ökade med 10 procent under mars och april i år jämfört med samma tid förra året. Arkivbild.Foto: Geir Olsen
Köerna blir mycket långa utanför Systembolaget i Munkebäck i Göteborg när det på grund av smittrisken bara får vara ett visst antal personer samtidigt i butiken för att köpa alkohol. Arkivbild
Köerna blir mycket långa utanför Systembolaget i Munkebäck i Göteborg när det på grund av smittrisken bara får vara ett visst antal personer samtidigt i butiken för att köpa alkohol. ArkivbildFoto: Adam Ihse / TT

– Vi ser inte någon ökad alkoholkonsumtion under coronapandemin jämfört med samma period förra året. Det bekräftar den känsla man har haft kring det här, säger Björn Trolldal, utredare och forskare vid Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Inköpen av alkohol sjönk med sju procent under mars och april jämfört med samma period förra året. Framför allt är det införseln vid resor och försäljningen på restauranger som har minskat. Samtidigt ökade Systembolagets försäljning.

Annons

Det visar mätningar som CAN gjort inom ramen för den stora befolkningsundersökningen Monitormätningarna, som pågår dagligen via telefon och mobilenkät. Mätningarna omfattar 18 000 svenskar per år och har pågått sedan år 2000.

– Det är en fördel att man kan använda den här typen av kontinuerliga undersökningar för att göra nedslag av det här slaget, säger Björn Trolldal.

De intervjuade personerna fick också frågor om hur mycket alkohol de druckit och konsumtionen ligger kvar på samma nivå som förra året. Under mars-april i år låg den självrapporterade konsumtionen på 60,7 centiliter och i fjol på 60,6 centiliter per invånare över 15 år.

Fakta: Alkohol under coronakrisen

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings monitormätningar visar att alkoholkonsumtionen i Sverige inte har ökat under coronapandemin.

Sammantaget låg den registrerade försäljningen i Sverige under mars och april i år på ungefär samma nivå som under samma period förra året.

Systembolagets försäljning ökade med 10 procent och försäljningen av alkohol på restauranger har sjunkit med 52 procent under perioden.

Samtidigt har den oregistrerade anskaffningen, bland annat införsel vid resor, köp av smugglad alkohol och köp via internet utöver det som beställts via Systembolaget och hemtillverkning, minskat med ungefär 56 procent.

I monitormätningen har frågor om hur mycket alkohol som intervjupersonerna konsumerat ställts och de svarade att den låg på samma i år som i fjol.

Källa: CAN

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons