Annons
Nyheter

Dödskrasch med passagerare sällsynt

Det är extremt ovanligt att passagerare ombord på tåg skadas eller omkommer.
Nyheter • Publicerad 13 september 2010

Flera utredningar ska nu granska söndagens våldsamma kollision mellan ett X 2000-tåg och en traktorgrävare i östgötska Kimstad.

En 24-årig kvinna fick livshotande skador i olyckan som inträffade strax före klockan 20. Hennes tillstånd var på måndagen fortfarande kritiskt. Totalt skadades 18 av de cirka 250 passagerarna, varav många var barn och ungdomar.

Annons

Att passagerare skadas svårt eller dör i tågolyckor är sällsynt. Sedan 2000 är det tre personer som omkommit och elva som skadats svårt ombord, enligt statistik från Trafikverket.

Företag inblandat igen

I olyckan vid Kimstad hakade en traktorgrävare, med skopa både fram och bak, i sidan av tåget och skalade upp en stor del av lokets sida. Kraften från tåget fick därefter traktorn att snurra runt och upprepade gånger slå emot vagnsidorna. Fönster krossades och stora delar av metallen revs upp.

Företaget som ansvarade för arbetet på banvallen, Strukton Rail, var tidigare i år inblandat i en annan allvarlig olycka i samma trakt, uppger Corren på nätet. I februari omkom en snöröjare när han blev påkörd av ett X 2000-tåg vid Linghems station.

– Det är för långtgående att dra paralleller till den olyckan. Den var av en helt annan art. Vad som orsakade den aktuella olyckan vet vi inte än, om det var ett tekniskt fel, ett mänskligt fel eller något annat, säger företagets kommunikationschef Sven Kristiansen.

Enligt honom följdes säkerhetsbestämmelserna.

"Ska inte hända"

Förbundsordförande Janne Rudén på Seko, som organiserar anställda inom järnvägen, ställer sig frågande till hur olyckan kunde inträffa.

– Sådant här ska bara inte hända, säger han.

Bristerna kan enligt Seko kopplas till fragmentiseringen på järnvägssidan.

Annons

– Delar som underhåll och trafik delas upp och konkurrensutsätts för att pressa priset. Det går ut över säkerheten på arbetsplatsen.

Olyckan utreds av flera instanser, däribland Statens haverikommission som räknar med att ha en rapport om olyckan klar inom ett år.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons