Annons
Nyheter

Bryggerierna har akut flaskbrist

Efter finanskris, varm sommar – och inför jul- och nyårshelgerna råder brist på glasflaskor på bryggerierna.
Nyheter • Publicerad 27 september 2010
Tomflaskor behövs inför jul.Foto: SCANPIX

Nu vädjar de till kunderna att panta tre miljoner flaskor, varav en halv miljon behövs akut.

– Efterfrågan har blivit väldigt akut. Vi har haft en bra sommar försäljningsmässigt och vi tror att det står väldigt mycket flaskor och backar hemma hos folk i källare, vid sommarstället eller i båten, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.

Annons

Mindre produktionskapacitet efter finanskrisen har gjort att glasbruken inte kan leverera alla 33 centiliters och halvliters glasflaskor som behövs. Det akuta behovet är en halv miljon 33 centiliters flaskor, men på lite längre sikt saknas tre miljoner flaskor av de cirka 130 miljoner i systemet.

Därför vädjar Giertta om att kunderna ska rota sig fram till sommarens bortglömda rester och springa till panten.

– Just nu är alla backar lika viktiga. Vi behöver verkligen få in flaskorna.

Teoretiskt skulle pet-flaskor kunna ersätta. Men nu stundar påfyllning av julmust och öl inför storhelgerna – och då vill kunderna känna igen sig.

– Glasflaskor är en tradition som många vill ha, inte minst när vi närmar oss jul, säger Giertta.

Retursystemet

Det finns ungefär 130 miljoner glasflaskor i det svenska retursystemet, varav cirka 90 procent är 33-centiliters och resten 50-centiliters flaskor.

Svenska bryggerier beställer varje år ungefär åtta miljoner nya flaskor för att underhålla systemet.

I snitt kommer flaskorna in för påfyllning tre gånger per år och 40 gånger under sin livstid.

Mer än en miljard burkar säljs varje år i Sverige. Nästan 91 procent av dem återvinns.

Varje år säljs också över 600 miljoner pet-flaskor som kan pantas i Sverige. Cirka 85 procent pantas.

Källa: Sveriges Bryggerier, Returpack (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons