Annons
Nyheter

Bottennotering för läraryrket

Bara fem procent av de svenska lärarna tycker att läraryrket uppskattas av samhället.
Nyheter • Publicerad 25 juni 2014
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Svensk skola har åter utmärkt sig i en stor, internationell studie: Nästan ingen svensk lärare tycker att deras yrke är uppskattat.

Rapporten lär ge eko under hela valrörelsen.

Annons

Ett halvår efter Pisa-chocken, med svenska elevresultat i den brantaste nedförsbacken av alla, var det på onsdagen dags för nästa beska piller från OECD. Lärarstudien Talis visar nämligen på rejält tuffa förutsättningar för den svenska lärarkåren. De får, i förhållande till lärare i de andra 33 länderna, mindre fortbildning och mindre stöd och återkoppling. De jobbar mer, men måste lägga en större del av arbetstiden på administration. Och – kanske mest uppseendeväckande – de vittnar mer än andra om ett yrke utan status i samhället.

– Men generellt ligger det lågt statusmässigt att jobba med människor och barn, säger Eva Bonnet, lärare vid Sofia skola i Stockholm.

Talis visar också att bara varannan svensk lärare skulle välja att bli lärare igen. Det är i högsta grad oroande, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström:

– Vi behöver en större tillströmning av lärare. Det är en ödesfråga och den är akut redan i dag.

Hon konstaterar också att just sådant som har stor betydelse för elevernas resultat – lärare som får fortbildning, återkoppling och pedagogisk stöttning – är det som tycks vara eftersatt i svensk skola. Det finns alltså ett samband mellan resultaten i Pisa och Talis.

Kriskommission behövs

Talis ledde omedelbart till politiska och fackliga reaktioner. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) upprepade sitt krav på att förstatliga skolan, skolpolitiska talespersonen Ibrahim Baylan (S) talade om garanterad fortbildning och språkröret Gustav Fridolin (MP) om statliga pengar till höjda lärarlöner.

Men det som behövs mest av allt nu är eftertanke, anser Magnus Oskarsson, projektledare vid det nationella centret för Pisa:

– Det behövs verkligen en kriskommission. En utredning där man i lugn och ro tänker igenom systemet.

Han efterlyser ett annat fokus:

Annons

– Det har funnits en stor tilltro till mer kontroll, mer betyg, mer inspektion och fler nationella prov. Och det här har ökat arbetsbördan för alla i systemet.

"Avprofessionalisering har skett"

Rektor Annika Hedås Falk vid Sofia skola tycker att Talis-rapporten bekräftar bilden av att Sverige inte har satsat tillräckligt på skolan.

– Problemet är att skolans alla yrken har avprofessionaliserats under många år och det har lett till sänkt status och tappad respekt. Det har funnits en föreställning om att vem som helst kan kliva in från gatan och jobba som lärare.

Eva Bonnet, med 30 års erfarenhet i läraryrket, tror att högre löner kan göra skillnad:

– Jag tror väldigt mycket på högre löner generellt, inte bara för förstelärare, och ändringar i arbetsvillkoren så att vi inte jobbar så många timmar.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons