Annons
Nyheter

Bättre service utlovas vid tågstopp

Passagerarna på tåg 537 fick en riktig skräckupplevelse när de mitt i sommaren blev sittande i fem timmar i tryckande hetta.
Nyheter • Publicerad 21 september 2010

Det ska inte upprepas lovar SJ och Trafikverket.

Upplevelsen för de 250 strandsatta passagerarna utanför Södertälje har resulterat i att såväl SJ som Trafikverket utrett hur det kunde gå så fel.

Annons

– Det är ytterst ovanligt att ett tåg havererar och blir stående på det här sättet. I det här fallet blev det mycket tufft för passagerarna innan ett hjälplok kom fram, säger Björn Östlund, chef för trafikfrågor på Trafikverket.

Att det tog så lång tid innan det havererade tåget togs om hand berodde på flera saker, bland annat kände inte SJ:s trafikledning eller Trafikverket till att det fanns ett lok som stod redo för att rycka in.

– Vi har konstaterat att det var en kedja av händelser som resulterade i att vi inte agerade tillräckligt bra och snabbt, konstaterar Björn Östlund.

Trafikverket satsar nu på gemensamma utbildningar med SJ och de andra bolagen som kör tåg på svenska järnvägar.

– Det är viktigt att alla har kunskap om de checklistor och rutiner som finns och vet vad som ska göras när en sådan här händelse inträffar. Det ska vara klart för alla vem som fattar beslut och ser till att de verkställs, konstaterar Östlund.

Löftet till passagerare

I ett gemensamt uttalande lovar SJ:s vd Jan Forsberg och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm förbättringar vid tågstopp. Så här skriver de:

"Att det skall dröja sex timmar att bogsera bort ett tåg eller evakuera passagerarna är totalt oacceptabelt. Både SJ och Trafikverket bär ansvar för det inträffade. Vi skall nu vidta omfattande åtgärder för att något liknande inte skall inträffa igen". (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons