Annons
Nöje

Mässa med framtidshopp

CD-skivan är död, musik på nätet och i mobiltelefonen är framtiden. Världens musikbransch är just nu samlad i Cannes för den årliga musikmässan Midem.
Nöje • Publicerad 30 januari 2008

Efter många års debatt kan man i år konstatera att skivbolagens motstånd mot illegal nedladdning av musik från nätet är brutet.

Piratkopiering av skivor och filmer, så kallad fildelning, har varit ett hett ämne för branschen och för politikerna. När Frankrikes president Nicolas Sarkozy fick med sig de franska bredbandsleverantörerna på en frivillig uppgörelse om att de ska stänga av kunder som ägnar sig åt illegal fildelning, blev det ett genombrott.

Annons

Tyskland, Italien och England kommer att följa fransmännen. I Sverige har regeringens utredare Cecilia Renfors lagt ett förslag i samma riktning som Frankrikes, men flera remissinstanser säger nej eftersom förslaget skulle strida mot den personliga integriteten.

Efter många års kamp har musik- och filmbranschen insett att man inte kan bjuda motstånd längre. Fyra av de största skivbolagen i världen har aviserat att de ska börja sälja musik i MP3-format. Svenska Bonnier Amigo slopade kopieringsskyddet förra året, andra bolag kommer att följa efter.

På Midem i Cannes är den svenska musikbranschen samlad för att sälja musik ut över världen.

Christer Lundblad har arbetat många år för Export Music Sweden och han står även i år i Sveriges monter på mässan.

–?Musikbranschen har tappat försäljning i många år. Senaste året minskade CD-försäljningen i USA med 18 procent, i Europa och Sverige med 10 procent. Det enda möjliga är det system som Frankrike infört, så att bredbandsleverantörerna får agera piratpoliser, säger han.

Björn Rosander äger Kosta Musik som distribuerar skivor till stormarknader.

–?Vi insåg för sent att CD-försäljningen inte har någon framtid. Andra distributionssätt än över disk kommer att gälla. Vårt företag startade en ny verksamhet förra året med film på DVD. Problemet med CD är att skivorna är alldeles för dyra. De skulle kosta under hundralappen, då hade de en chans i den starka konkurrensen med andra media, säger han.

PeGe Johansson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons