Annons
Nöje
Ett premiärår med ekonomiskt bakslag. Varför då?
Nöje • Publicerad 17 september 2010
Foto: Frida Klingberg
Nya Boråsfestivalen drog bara 1500 besökare och gick med ekonomisk förlust. Arrangörerna bakom festivalen tror att de kan ha misslyckats på flera punkter ? inte minst marknadsföringen: ?Vi har upptäckt att det finns boråsare som inte haft koll på att det varit festival?, säger Erik Norén.foto bt/arkiv
Nya Boråsfestivalen drog bara 1500 besökare och gick med ekonomisk förlust. Arrangörerna bakom festivalen tror att de kan ha misslyckats på flera punkter ? inte minst marknadsföringen: ?Vi har upptäckt att det finns boråsare som inte haft koll på att det varit festival?, säger Erik Norén.foto bt/arkivFoto: Frida Klingberg

– En rad faktorer spelar in, bland annat missar i marknadsföringen, säger Close to homes projektledaren Erik Norén.

Drygt två veckor efter den första upplagan av Close home arbetar festivalstaben hårt för att rädda evenemanget in i framtiden.

Annons

Med omkring 1500 sålda biljetter var det en bra bit kvar till ett nollresultat, de slutgiltiga siffrorna är ännu klara.

– Vi gick back och håller nu på med förhandlingar med fordringsägarna. Hittills har det gått bra, de flesta är överens om att festivalen var bra och många vill hjälpa oss till en fortsättning. Så just nu är vi försiktigt optimistiska inför framtiden även om många bitar återstår att få på plats, säger festivalens talesman Erik Norén.

Ni har utvärderat festivalens premiärår, varför tror du att publiken uteblev?

– Det är inte en enskild grej, utan en rad faktorer som spelar in. Vi har missat en del i marknadsföringen och skall fortsätta att analysera den biten mer noggrannt. Vi trodde mycket på den aktuella helgen, lönehelg i slutet av augusti. Även datumet vid en fortsättning skall vi diskutera igenom noga. Sedan har vi väder och vind och annat som är svårt att styra över, säger Norén.

Endagarsbiljetter?

– Ja, om vi kör nästa år kommer vi definitivt att erbjuda endagarsbiljetter.

Hur har ni missat i marknadsföringen?

– Svårt att säga, ingen av oss är proffs på marknadsföring. Men vi har upptäckt att det finns boråsare som inte haft koll på att det varit festival. Så det blir en av de saker vi får undersöka framöver, säger Norén.

En av festivalens samarbetspartners är Borås Stads turistbolag BoråsBorås.

Den garanterade sponsorspengen på 500 000 kronor var startskottet för festivalledningen att våga satsa på Close to home i Borås.

Annons

– Vi tyckte och tycker fortfarande att det var ett fantastiskt bra initiativ och ville stötta en uppstart av projektet. Jag tycker att det har varit välinvesterade pengar. Man kan inte räkna med succé direkt, det tar alltid tid att arbeta in ett sådant här evenemang och jag hoppas att personerna bakom festivalen orkar hålla ut ekonomiskt, säger Helena Alcenius som är vd på BoråsBorås.

Fortsätter ni att stötta festivalen ekonomiskt?

– Alla inblandade vet om förutsättningarna för vårt stöd i år. Det garanterade en uppstart av projektet, men något mer är inte sagt. Vi skall utvärdera våra engagemang och därefter lägga vår budget för nästa säsong, i december vet vi mer om vad vi skall stödja under 2011, säger Alcenius.

Hur tror du att Sommartorsdagarnas gratiskonserter har påverkat förutsättningarna för Close to home?

– Inte så stor, det finns en rad andra evenemang som fungerar bra trots Sommartorsdagarna. Det är en för enkel lösning. Jag tror och hoppas på att Close to home får en fortsättning, de har visat att de kan göra en bra produkt, säger Alcenius.

Magnus Persson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons