Annons
Nöje
Trägår’ns ägare kände sig motarbetade. Nu riktar även riskingenjören Ola Persson skarp kritik mot räddningstjänsten.
Nöje • Publicerad 13 september 2010
Trägår'n har stängt tills vidare. Ett sprinklersystem måste installeras och räddningstjänsten måste inspektera byggnaden på nytt innan krogen kan öppna igen.
Trägår'n har stängt tills vidare. Ett sprinklersystem måste installeras och räddningstjänsten måste inspektera byggnaden på nytt innan krogen kan öppna igen.Foto: Eric Klefberg

– Oftast brukar man kunna ha en bra dialog och en kollegial attityd mot varandra, men här blev det tvärstopp, säger han.

I helgen berättade BT att Trägår’n tvingas stänga.

Annons

I fredags lade räddningstjänsten ett verksamhetsförbud mot krogen eftersom man funnit flera allvarliga brister i brandsäkerheten.

Men ända in i det sista trodde Trägår’ns ägare att de skulle slippa slå igen.

Krogens konsult, riskingenjören Ola Persson, berättar att de hade ett hoppingivande möte med räddningstjänsten så sent som i onsdags.

– Det var ett positivt möte. De är ju gamla kolleger till mig och jag är medveten om vilka regler och riktlinjer som gäller. Jag förklarade att vi var på banan med åtgärdsarbetet, så förhoppningen om att ha öppet var god, säger Persson.

Ola Persson har 30 års erfarenhet inom brandskyddsbranschen. Han har tidigare arbetat inom räddningstjänsten i Linköping och driver idag egna konslutföretaget Brandsäk i Alingsås.

Bara några timmar efter mötet hörde räddningstjänsten av sig. Då hade de plötsligt bestämt sig för att Trägår’n måste stänga.

Ola Persson blev väldigt förvånad.

– Det kändes som att de bara hade ändrat sig helt och hållet. Jag hade ju sagt till ägarna att det verkade positivt.

Varför ändrade de sig?

– Det undrar jag också. Det verkade väldigt konstigt. Jag respekterar dem djupt, de är kunniga och gör sitt jobb. Men när vi visar god vilja att åtgärda alla brister så snart som möjligt, borde de visa sin goda vilja tillbaka. Det här verkar vara någon slags prestigefråga för dem.

Annons

I liknande fall brukar parterna komma överrens om en tidsplan och en kompromiss som alla vinner på, menar Persson.

– Oftast brukar man kunna ha en bra dialog och en kollegial attityd mot varandra, men här blev det tvärstopp. Egendomligt?

Bland annat begärde Ola Persson och Trägår’ns ägare att de skulle få mer tid att åtgärda brandskyddsbristerna.

Under tiden hoppades de att de kunde ha öppet krogen med specialutbildade brandvakter på plats.

– Jag har ringt till Räddningstjänsten Storgöteborg och Skövde och frågat vilken bedömning de hade gjort i det här fallet. Båda säger att det inte hade varit några problem.

Men räddningstjänsten i Borås sade alltså nej.

Frida Niméus är områdeschef vid skydd och samhälle på Södra Älvsborgs räddningstjänstförbund.

Hon menar att brandvakter inte kan ersätta det sprinklersystem som måste installeras på Trägår’n:

– De kan höja säkerheten i många fall, men här tyckte vi inte att det var tillräckligt.

Ola Persson hävdar att andra räddningstjänster hade gjort en annan bedömning?

Annons

– Det får stå för honom. Vi står för vårt beslut och vi anser att det är skäligt att ställa de här kraven. Dessutom är det ju väldigt olika från fall till fall.

Är ni svåra att samarbeta med?

– Nej, jag skulle snarare vilja säga att vi är väldigt medgörliga. Men i en situation där det finns risk för tredje man är vi bestämda – det är vårt arbete.

Eric Klefberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons