Annons

Toyotatänk i Toarpsdal

Det är revolution i Toarpsdal. En riktig omvälvning i produktionen hos takräckstillverkaren Mont Blanc. Inspiration kommer från Toyota, största kunden.
Näringsliv • Publicerad 7 december 2008
Ermin Hodzic monterar tackräck för Toyota på Mont Blanc, enligt nya systemet. De blå backarna innehåller det mesta han behöver för jobbet.
Ermin Hodzic monterar tackräck för Toyota på Mont Blanc, enligt nya systemet. De blå backarna innehåller det mesta han behöver för jobbet.Foto: Ingemar Brink
Koll på beställningskorten på kanbantavlan. Egon Stensson och Torbjörn Tellow jobbar mycket med det nya.
Koll på beställningskorten på kanbantavlan. Egon Stensson och Torbjörn Tellow jobbar mycket med det nya.Foto: Ingemar Brink

Dubblad kapacitet och halvering av lagret. Effektivisering och högre kvalitet. Det hör till resultat som förväntas med det nya produktionsupplägg som Mont Blanc har börjat införa. Till finesserna hör att man aldrig räknar med att bli färdiga.

– Det här innebär ett helt nytt sätt att arbeta och tänka. Under resan finner vi ständigt nya möjligheter att förbättra. Det är en process som aldrig tar slut, säger Per Ekholm, vd för Mont Blanc.

Annons

Den del i Mont Blanc som tillverkar för Toyota går först i omvälvningen. Där är det nya igång om än inte fullt ut.

–Internt ser vi oss som fem olika fabriker med olika inriktning. Detta är Toyotafabriken, specialicerad på den kunden, säger produktionschefen Göran Kilbo.

Idéerna är inte nya. Toyota har varit inspiratör för världen med det som kallas Toyota Production System. I USA-anpassad form ofta benämnt Lean Production.

– Vi inspireras av Toyota, men vi går vår väg. Att inte ta över ett helt koncept utan att själva utveckla så det passar vår verksamhet är en del i det hela, säger Göran Kilbo.

Sälj en, beställ en. Det är Toyotas sätt att jobba med Mont Blancs produkter. När ett räcke säljs i Ulricehamn signaleras till Toyota i Bryssel som direkt beställer ett nytt räcke från Toarpsdal.

– Vi har haft ett rejält lager för att kunna leverera efter Toyotas krav. Nu tillverkar vi istället enligt order direkt. Men för det krävs en snabbare och mer flexibel produktion.

Ordern från Toyota går direkt till produktionsplatsen. Där monteras de beställda produkterna. Komponenter som behövs finns direkt inom räckhåll, det mesta i blå plastbackar.

När en back är tom placeras en lapp på tavla och beställning på nyfylld back görs. En back finns alltid i reserv.

Enkelt kan det tyckas. Men samtidigt svårt.

– Det här är inget hokuspokus. Men man måste förstå filosofin, lita på systemet, säger Per Ekholm.

Annons

Och visst är mycket nytt. Men rutinerade Torbjörn Tellow och Egon Stensson som jobbar mycket med det nya på golvet ser stora fördelar.

– Allt blir överskådligt, allt inom räckhåll, säger Tellow. Och för veteranen Stensson är detta det största som hänt i produktionen under hans många år på Mont Blanc.

– Kom igen om ett tag, du kommer inte att känna igen dig här, blir uppmaningen till BT-reportern. Processen är i full fart.

Rötter i vävstolar

Toyots framgångsrika produktionssystem har sitt ursprung i företagets tidigare huvudgren vävstolstillverkning. Sakichi Toyoda skapade en vävstol som stannade när något gick snett och därmed inte slösade på material.

Toyotas mål är att få produktion perfekt genom att undvika felen från första början och åtgärda dem där de uppkommer. Vidare beställs aldrig mer än som behövs till produktionen som på detta sätt hela tidens hålls stram.

Hög kvalitet på produkterna och minimalt kapital bundet i produktionen hör till resultaten. Många har tagit efter, åtminstone försökt. (Källa Wikipedia)

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons