Annons

Ny världsordning i fokus: ”Förändrade beteenden”

Vilken typ av värld lever vi i? Och vart är vi på väg? Digitaliseringen ritar om kartan för så väl privatpersoner som företag. ”Det som förändrar affärsvillkoren är våra beteenden” säger Katarina Cornelius.
Borås • Publicerad 26 april 2018
Ove Lillestöl, regionchef på Västsvenska handelskammaren, och den inbjudna talaren Katarina Cornelius satte digitalisering i fokus under torsdagsförmiddagen.
Ove Lillestöl, regionchef på Västsvenska handelskammaren, och den inbjudna talaren Katarina Cornelius satte digitalisering i fokus under torsdagsförmiddagen.Foto: Agnes Westberg

År 1994 var Marlboro, Coca-Cola och McDonalds världens högst värderade varumärken. 2014 bestod topp tre av Google, Apple och IBM. När Handelskammarveckan för första gången tog sig till Borås var temat digitalisering.

– Vi märker att företagen inser att de måste hänga med – annars hamnar man på efterkälken direkt. De som tror att digitaliseringen är en fluga är fel ute, säger regionchef Ove Lillestöl om ämnesvalet.

Annons

Malin Sundström, docent i marknadsföring och handelsforskare, och Katarina Cornelius, head of business transformation på IT-konsultbolaget Cybercom, var inbjudna talare.

Katarina Cornelius pratade om den pågående transformationen till en digital värld - men plockade samtidigt isär digitaliseringsbegreppet, som hon menade kan innebära olika saker för olika personer.

– Och det är ju bra att ha en gemensam bild av vad det är vi vill åstadkomma.

Snarare handlar det om att se hur beteenden förändras. Katarina Cornelius målade upp en bild av hur vi idag lever allt mer i nätverk, exempelvis genom tjänster som Snapchat och Youtube.

– Det som förändrar affärsvillkoren är våra beteenden. För mig är världen inte bara digital, den är sammankopplad och drivs av kraften i nätverk, säger Katarina Cornelius.

Katarina Cornelius avrundade genom att ställa en rad filosofiska frågor, som aktualiseras när ny teknik tar över människans roll i exempelvis arbetslivet. Med appar som smälter samman med verkligheten, som Pokemon Go, och superdatorer som kan processa stora mängder information flyttas också gränserna för hur vi tänker.

– Vem är jag när jag inte har något jobb, inte kan avgöra vad som är verkligt och inte längre vet vem som vet mest?

Katarina Cornelius betonade dock att hon inte ville måla upp någon dystopisk bild av framtiden, tvärt om. Slutsatsen bland deltagarna blev vikten av anpassning och förändringsbenägenhet – eller ”att gilla läget”.

Agnes WestbergSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons