Annons

Näringslivskrönika: Garanterat osäljbart

Medan regeringen bjuder ut statliga rörelser till försäljning är det fortfarande två verksamheter som vilar självklart och tryggt i statens famn.
Näringsliv • Publicerad 21 juli 2008

Ett skäl är att det här verkligen handlar om statlig kärnverksamhet. Men även om det inte vore så skulle polisen och försvaret inte vara säljbara. Båda tycks ju nämligen vara oförbätterligt bankrutt.

Hos både polisen och försvaret är pengarna ständigt slut. Ekonomin tycks oavbrutet vara bortom all kontroll, i full spinn. Och trots att pengar förbrukas i väldiga och svårförutsebara mängder klarar uppenbarligen vare sig polis eller militär av att sköta sin uppgifter. Som tur är blir ju militären numera sällan riktigt testad. De senaste proven, i 1800-talets början, var knappast övertygande.

Annons

Verksamheter där ledande personer går omkring i guldbeströdda kläder kännetecknas uppenbarligen inte nödvändigtvis av ekonomisk klokskap.

När jag i början av året befann mig i Finland förundrade sig många där över rapporterna från Sverige om värdetransportrån, skjutningar och allmän kriminalitet.

–?Har ni ingen polis? hörde till frågorna.

Hur som helst har den svenska polisen i alla fall mycket flottare bilar än den mer påvert utrustade finska. Medan våra konstaplar steker omkring i svällande V70-vagnar får deras finska kolleger i regel nöja sig med att tuta fram i folkabussar. Säkert mer praktiskt, men inte lika glassigt.

När Saab ännu tillverkades i Nystad var det bilmärket förstahandsval för finsk polis. Men numera är det ju Porschar som kläcks fram ur Finlands bilfabrik. Visserligen utrustade sig svensk polis med Porsche 911 på 60-talet, men finska polisen tycks inte nappa på en fortsättning.

Ibland är tiden inte med oss journalister. Kollegan Dagens Industri hade i veckan ett uppslag om att slutet är nära just för finsk bilindustri. Porsche har sagt upp kontraktet med den nu Metso-ägda Valmet Automotive i Nystad.

Men alldeles innan begravningsartikeln publicerades kunde Nystad gå ut med glädjebeskedet att amerikanska Fiskers sportiga elhybridbil Karma är på gång att tillverkas i västkuststaden. Om amerikanernas planer håller ska det blir rejäla volymer också av den.

Dessutom ståtar ju Finland med ett eget lastbilsmärke, självklart benämnt Sisu. En sällsynt gäst på svenska vägar men en sten i skon för Scania och Volvo i Finland. Hytter och en hel del teknik kommer från Renault. Sisu är att aldrig ge upp.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons