Minna Heino står för skor
– Hemligt har det varit. Inte ens min mamma Heli som jag jobbat så mycket ihop med visste om vad Bengt och jag höll på med, säger Minna Engström Heino som tillsammans med maken Bengt tagit fram de nya skorna. Ett skäl till arbetet i lönndom var att slippa alla invändningar.
– Vi skulle fått höra att våra idéer var fel, att projektet var hopplöst, säger Minna. Genom att använda egna namnet som varumärke vill hon markera att fullt ut står för skorna. Och så är det ju ett namn som passar som varumärke. Skorna riktar sig i första hand till yrkesmarknaden. Hotell, restaurang, vård, omsorg...
– Att ta fram skor att gå bekvämt i många timmar, skor som är snygga och tidlösa och som harmonierar med olika typer av yrkeskläder, det hör till det vi riktat in oss på, säger Minna Engström Heino. Pumps, loafer, ballerinasko, sportsko och dressad sko (herrskoinspirerad) finns i kollektionen. De högklackade modellerna levereras med klackar i tre olika höjder. Tre, fem och sju cm. På herrsidan finns en snörad modell och en loafer. Samtliga kan fås i två olika vidder.
Designen är tidlös, ska fungera i många år. Generöst utbud av storlekar. 35–45 för dam, herr upp till 50.
– Jag gillar modeskor. Men modeskor funkar inte att gå i hela dagarna, i jobbet. Med skor som skonar i yrket klarar fötterna desto mer modeskor vid andra tider, säger Minna Engström Heino. Genuin randsöm. Läder och skinn av högsta kvalitet. Höga miljökrav.Kromfritt skinn, miljötryggt lim. En väl använd sko ska kunna renoveras istället för att slängas.
– Kalvskinn på insidan är viktigt. Svinskinn, som ofta används, bidrar till dålig lukt och sämre komfort, säger Bengt-Olov Engström. Plats för specialinlägg för den som behöver det.
Skoparet i Borås har jobbat i nära samarbete med expertis på området. Nordisk Designskola som de driver har bland annat skoutbildning. Det nätverk och tillgång tille n kompetenspool på skoområdet. Elmo Leather har bidragit med skinnkompetens.
Tillverkaren i Portugal har också ställt upp med sin erfarenhet och kunskap.
Att ta fram ett sortiment skor kostar. Framför allt har Minna och Bengt investerat egen tid.
Men också egna pengar. Att ta in kapital utifrån är inte aktuellt.
– Och banken ger oss krediterna som behövs när produktionen nu startats, säger Minna.
Där Minna Heino-skorna visats upp har de mött stort intresse. Order har tecknats. Boråsföretaget Italia Cravatte, som främst säljer till hotell och restaurang, är först ut som försäljningskanal. På sikt kan skorna komma ut också i butiker.
– Vi kommer även ha en webbplats där privatpersoner kan beställa, säger Bengt Engström. Någon lågprisprodukt blir det inte. Runt 2000 kronor för damskorna, en femhundring till för herrskorna.
Minna Heino
Heino skor utvecklas och marknadsförs av paret Minna Engström Heino och Bengt-Olov Engström. De driver tillsammans Nordisk Designskola i Borås, grundad av Minnas mor Heli. Nordisk Designskola .Nordisk Designskola utbildar inom ämnena mode, textil, formgivning, konfektion, skor, sportkläder och marknadskommunikation/inköp.